Loading...
Leki i suplementy

Witamina D3 – czy powinno się ją suplementować

Mężczyzna na spcerze w górach suplementuje witamine D3

Artykuł partnera.

Witamina D3 jest bardzo ważna dla naszego organizmu, gdyż wpływa na wiele procesów w nim zachodzących. Jej niedobór może spowodować nieprzyjemne w skutkach dolegliwości. Czy powinno się suplementować tę witaminę?

Witamina D3 – za co odpowiada w organizmie?

Wiele witamin jest bardzo ważnych dla naszego organizmu, ale istnieje kilka, które są wręcz niezbędne. Jedną z nich jest wit. D3, która wspiera gospodarkę wapniowo-fosforanową i jest niezbędna do zachowania właściwej mineralizacji kości. Ponadto ten związek chemiczny ma właściwości przeciwzapalne, a także ma niemały udział w utrzymaniu prawidłowej odporności organizmu. Witamina D3 jest często nazywana witaminą słońca. Potoczna nazwa pochodzi od ognistej gwiazdy, która dostarcza naszemu organizmowi nawet 100% dawki tej witaminy poprzez syntezę skórną. Dzieje się tak za sprawą promieni UVB, które w kontakcie ze skórą przekształcają zawarty w niej cholesterol w związek tworzący wit. D.

Oczywiście promienie słoneczne nie są jedynym źródłem witaminy D3. Ten organiczny związek chemiczny znajdziemy również w tranie oraz rybach, w szczególności makreli, węgorzu, czy śledziu. Oprócz tego, witaminę tę można dostarczyć organizmowi poprzez włączenie do diety żółtka jaj, grzyby shitake, wątroby zwierzęcej, a także drożdże, mleko oraz sery.

Czy powinno się suplementować wit. D3?

Choć słońce jest w stanie dostarczyć nawet 100% zapotrzebowania w wit. D3, to niestety nie robi tego przez cały rok. Badania wykazały, że tylko od maja do września promienie słoneczne sprzyjają wytwarzaniu się tej witaminy w naszym organizmie. W dodatku proces ten zachodzi w określonych warunkach, a zaburzają je m.in. zanieczyszczenie powietrza oraz stosowanie kremów z filtrem.

W naszej szerokości geograficznej, poza sezonem letnim, zaleca się suplementację witaminy D3, aby zapewnić jej odpowiedni poziom w organizmie. Przyjmuje się, że dorosła osoba powinna przyjmować dziennie do 2000 jednostek tej witaminy. Jednak przed rozpoczęciem suplementacji warto skonsultować fakt z lekarzem lub farmaceutą, aby dobrać optymalną dawkę D3. Warto też zaznaczyć, że osoby w podeszłym wieku powinny suplementować tę witaminę przez cały rok, a nie tylko od maja do września.

Czym grozi niedobór witaminy D3?

Dlaczego utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy D3 jest tak ważne? Odpowiedź jest prosta – bierze ona udział w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie, a jej niedobór może doprowadzić do wielu nieprzyjemnych dolegliwości, w tym zwiększenie ryzyka zachorowania na niektóre odmiany astmy, nowotworów, cukrzycy, czy nadciśnienia. Choć witamina D3 nie ma bezpośredniego wpływu na zachorowania, to jej niedobór wpływa między innymi na obniżenie odporności. Najczęstszymi objawami zbyt małej ilości tego związku w organizmie to senność i ogólne zmęczenie. Mogą pojawiać się także bóle mięśni oraz kości (często stóp i podudzi).

Witaminy, minerały oraz odżywki i suplementy znajdziesz w sklepie MusclePower.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.