Loading...
Pytania

Zaostrzenie bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym

Pytanie:
Od 1995 roku odczuwam dyskomfort i sporadycznie ostry ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Od kilku dni zaostrzenie tych dolegliwości (bardzo silny, ostry ból, uniemożliwiający zmianę pozycji czy przeniesienie ciężaru ciała na lewą nogę itp.) skłoniło mnie do wykonania prześwietlenia Rtg i zasięgnięcia rady lekarza domowego. Dotychczasowe takie problemy łagodził całkowity odpoczynek, plastry rozgrzewające i masowanie. Wynik badania radiologicznego podaję w całości: “Niespojenie łuku S1. Obniżenie wysokości krążka międzykręgowego L5-S1. Trzony kregów kregosłupa lędźwiowego są prawidłowej wysokości”. Jako nastolatka i studentka prowadziłam bardzo aktywny, sportowy tryb życia i mimo lekkiej lordozy lędźwiowej nie miałam żadnych kłopotów z kręgosłupem. Zaczęły się one rok po urodzeniu pierwszego dziecka. Czy przedstawiony wynik badania pozwala Panu na podanie mi wskazówek, jak mam postąpić dalej? Czy powinnam poszerzyć badanie o nowe konsultacje (neurolg, ortopeda)? Czy wystarczy, że poddam się fizykoterapii i odzyskam kondycję wzmacniając mięśnie i zrzucając nadwagę (zaniedbałam się karygodnie:). Na razie leczona jestem przez lekarza domowego (sirdalud, diclofenac, naproksen oraz magnetronik)). Bardzo dziękuję za pomoc.(podaję e-mail męża)

Odpowiedź:

Niespojenie łuku kręgu jest częstą wadą wrodzoną obniżającą odporność mechaniczną kręgosłupa. Deformacja sprzyja przeciążeniom kręgosłupa i powoduje, że szybciej dochodzi do rozwoju zmian zwyrodnieniowych. Osoba cierpiąca z powodu niespojenia łuku powinna regularnie unikać przeciążeń kręgosłupa związanych na przykład z dźwiganiem ciężarów, pracą w pochylonej pozycji, długotrwałym przebywaniem w pozycji siedzącej, jak również z sytuacjami wymagającymi nadmiernego prostowania kręgosłupa w odcinku lędźwiowym. Noszenie obuwia na wysokich obcasach, nadwaga, a także ciąża są czynnikami, które mogą znacznie nasilić dolegliwości, bądź być czynnikiem powodującym ich ujawnienie. W codziennym rozkładzie zajęć osoby z niespojeniem łuku powinno znaleźć się 15-30 minut na ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha, pośladków i grzbietu. Zwiększona siła i wytrzymałość tych grup mięśniowych pozwala dłużej utrzymywać pożądaną postawę ciała i łatwiej unikać przeciążeń. Zabiegi fizykoterapeutyczne i przyjmowanie leków wydają się mieć jedynie działanie pomocnicze i doraźne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *