ChorobyJedzenieLeki i suplementyNowinki ze świata zdrowia

Sesja Q&A z Dietetykiem – Patrycją Kłósek

Zorganizowana w ostatnim czasie sesja Q&A została przygotowana z myślą o Was. To właśnie Wy, jako autorzy pytań stanowicie bardzo ważną część tego artykułu. Dziękujemy za zaangażowanie i już dziś przedstawiamy zbiór odpowiedzi, na pytania, które zadaliście naszemu ekspertowi –  Pani Dietetyk Patrycji Kłósek. Zachęcamy do lektury!

Q: Sposoby na detoks organizmu. Jak szybko i skutecznie oczyścić organizm?

A: Aby utrzymać homeostazę organizmu, witalność i zdrowie, konieczne staje się zastosowanie zasad racjonalnego żywienia i zdrowego stylu życia. To co jemy wpływa na nasze zdrowie, nastrój, sprawność, decyduje o zapadalności na niektóre choroby, wpływa na płodność i na naszą samoocenę na przykład poprzez utrzymanie satysfakcjonującej masy ciała. Jednak to wszystko ma charakter długoterminowy. Pozytywne skutki zdrowotne oddziaływania żywności na nasz organizm są widoczne po długoterminowym stosowaniu racjonalnej, bogatej w substancje odżywcze diety.

Nie wystarczy zostawać detoksu 10 czy 14-dniowego aby oczyścić organizm.

Musimy pamiętać o wprowadzeniu na stałe do naszej diety, takich produktów jak warzywa i owoce – które są bogatym źródłem antyoksydantów, czyli wymiataczy wolnych rodników nadtlenkowych, wzmagających w naszym organizmie wszelkie procesy zapalne.

Pamiętajmy o orzechach, olejach roślinnych zawierających NNKT- czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Ważna jest także woda, która oczyszcza nas organizm.

Natomiast ograniczenie takich napojów jak kawa, alkohol, energetyki czy inne gazowane napoje słodzone. Możemy wspomagać się w trakcie detoksu dodatkową porcją błonnika jako dodatek do jogurtów naturalnych, algami, chlorellą czy spiruliną.

Q: Jak to jest – Kolacja tylko do 18? To mit, czy faktycznie lepiej przestrzegać tej godziny ostatniego posiłku?

A: To zależy, o której wstajemy i kładziemy się spać. Nie można stwierdzić, że kolacje powinno się spożywać 2 godziny przed snem ponieważ jeśli ktoś kładzie się spać bardzo późno to późne spożywanie kolacji też może prowadzić do odkładania się tkanki tłuszczowej. Ważny staje się rozkład godzin posiłków w ciągu całego dnia, to aby spożywać pierwsze śniadanie przed wyjściem do pracy, obiad w godzinach 12-13:00 w południe a nie popołudniu. Kolacje najpóźniej dobrze jest spożyć przed godziną 20:00 ale pamiętajmy by był to lekki posiłek.

Q: Naturalne sposoby wzmocnienia odporności przed wirusami? Które chociaż częściowo uchronią nas przed niechcianym zachorowaniem.

A: Zdecydowanie ograniczenie żywności przetworzonej, fast-foodów, konserwantów, niezdrowych przekąsek a zwiększenie spożycia warzyw oraz owoców. Ważne staje się spożycie jogurtów naturalnych – fermentowane produkty mleczne hamują rozwój patogenów. Zastąpienie słodyczy miodem i zdrowymi słodkościami. Zwiększenie spożycia takich produktów jak czosnek i cebula, ponieważ zawierają one fitoncydy, które wykazują działanie bakteriobójcze i grzybobójcze. Pamiętajmy także o kiszonkach, w wyniku kiszenia cukry proste ulegają rozkładowi do kwasu mlekowego, on z kolei  stwarza idealne warunki dla rozwoju prozdrowotnych bakterii jelitowych.

Q: Jak walczyć z anemią? Na jakie produkty postawić w diecie?

A: Zależy z jakim rodzajem niedokrwistości mamy do czynienia i jakie leczenie zostało wdrożone. Jeśli mówimy tutaj o niedokrwistości z niedoboru żelaza – która jest najbardziej popularna to powinniśmy pamiętać o zwiększeniu spożycia takich produktów jak wołowina, cielęcina, kaczka, sardynka, łosoś, makrela, jaja, pieczywo razowe, kasze, słonecznik, sezam, orzechy, boćwina, bób,  porzeczki, morele, fasola, groch, soczewica, soja. Pamiętajmy jednak, że niedokrwistość z niedoboru żelaza wymaga bardzo często leczenia przyczynowego oraz zastosowania suplementacji odpowiednimi dawkami żelaza. Leczenie dietą jest leczeniem zazwyczaj wspomagającym.

Q: Zmagam się z niedoczynnością tarczycy. Chciałam dowiedzieć się, czy jest jakaś lista produktów, których NIE powinnam wg jeść? Na co najbardziej postawić, żeby nie tyć. Ćwiczę i staram się pilnować, ale efekty nie satysfakcjonują mnie. To trochę jak walka w wiatrakami…

A: Zdecydowanie racjonalna dieta. Warto pamiętać o ograniczeniu substancji wolotwórczych w diecie, takich jak warzywa strączkowe, groch, soja, soczewica, brokuły, kalafior, fasolka szparagowa, truskawki, szpinak. Zostawaniu regularnej aktywności fizycznej, ustabilizowaniu godzin spożycia posiłków, spożywaniu lekkich kolacji bez węglowodanowych. Nie ma jednoznacznych badań naukowych mówiących o konieczności zastosowania diety bezlaktozowej czy bezglutenowej.

Q: Jestem kobietą. Chciałam zapytać – Jak sobie prawidłowo liczyć kalorie i ile kalorii na dzień jeść żeby je spalić (nie uprawiając aktywnego trybu życia)? Co lepsze – 3 posiłki dziennie czy 5 posiłków? I ile godzin wcześniej zjeść najlepiej ostatni posiłek przed snem?

A: Jest to sprawa bardzo indywidualna. Ja jestem zwolenniczką spożywania 5 posiłków dziennie ponieważ hamuje to często chęć podjadania. Zazwyczaj komponujemy wtedy rozkład dnia następująco:

  • 1-sze śniadanie po przebudzeniu w postaci węglowodanowej (na przykład kanapki z ciemnego pieczywa z dodatkiem białkowym i warzywami),
  • 2-gie śniadanie jako drobną przekąskę na przykład owoc,
  • obiad syty, spożywany w południe,
  • podwieczorek spożywany popołudniu,
  • kolację lekką bez węglowodanową w okolicy godziny 19-20.

Nie jestem zwolenniczką liczenia kalorii, lepszym sposobem, wygodniejszym jest kontrola głodu i sytości i komponowanie posiłków z produktów o niskim indeksie glikemicznym, niskokalorycznych, niskotłuszczowych.

Na pytania odpowiadała:
Pani Dr n. o zdr. Patrycja Kłósek

Centrum Leczenia Otyłości Paleta Diet

www.paletadiet.pl
tel.: 690 442 833

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.