Loading...
Choroby

10 przykazań zdrowego mężczyzny po 30-stce

Mężczyzna układa kamienie

Jak byśmy nie zaprzeczali, każdy upływający rok życia ma znaczenie, także dla mężczyzn. Metryki nie da się oszukać, szczególnie jeśli chodzi o zdrowie. Trzydziestka jest w jakimś sensie przełomowa. W tym wieku większość facetów myśli o życiu trochę bardziej poważnie, no i trudno już się pomylić i nazwać trzydziestolatka chłopakiem. Poniżej kilka wskazówek dla silnego i świadomego siebie mężczyzny w wieku 30+ od eksperta https://hormonwzrostu.edu.pl/.

Przejmij kontrolę 

W tym wieku posiadasz już zapewne swój kąt i prawdziwą pracę. Przestałeś już być chłopcem na posyłki i wspiąłeś się nieco wyżej w hierarchii. Być może założyłeś już rodzinę i masz dzieci. Niezależnie od tego, czy tak jest, z pewnością czujesz, że nosisz na swoich barkach nieco więcej niż wcześniej i chociaż nie czujesz jeszcze zbyt dużej fizycznej różnicy, warto mieć wpływa na to, w jakim stanie przekroczysz czterdziestkę. 

Zadbaj o dobry nastrój 

Co dziesiąty mężczyzna po trzydziestce cierpi na depresję. Typowymi objawami są: spadek motywacji, smutek i brak energii. Ale uwaga. U mężczyzn w tym wieku na depresję wskazuje również podwyższona skłonność do ryzykownych zachowań, złość i agresja, a także nadużywanie alkoholu. Niestety mężczyźni rzadko są w stanie przyznać przed innymi, a nawet przed samym sobą, że coś jest nie tak. Jeszcze rzadziej są skłoni o tym rozmawiać. Statystyki nie kłamią, mężczyźni są bardziej skłonni w takiej sytuacji do popełnienia samobójstwa niż kobiety. Dlatego, jeśli bez wyraźnego powodu dostrzegasz u siebie niepokojące symptomy, nie zwlekaj z szukaniem pomocy. Z pomocą specjalisty łatwiej zdefiniujesz problem i znajdziesz rozwiązanie. Potraktuj to jako zadanie! 

Badaj poziom testosteronu

Gdybyś uważnie przyjrzał się swojemu ciału, możesz dojść do wniosku, że twoje serce nie bije już jak dzwon, mięśnie tracą na sile, a i kości zmniejszają swoją objętość. Większość mężczyzn dostrzega te zmiany nieco później, ale ich początek sięga właśnie czwartej dekady życia. Okazuje się, że winny takiemu stanowi rzeczy jest testosteron, którego poziom sukcesywnie spada, gdy mężczyzna kończy 30 lat. Główne objawy to marazm, utrata popędu seksualnego, stany depresyjne, bezsenność, osłabiona nocna erekcja, brak motywacji i pewności siebie, mniejsza siła. Przyczyny tych objawów mogą być różne, ale warto wtedy zbadać poziom tego męskiego hormonu. Test można wykonać przy okazji badania krwi. Nie chodzi tu tylko o poczucie męskości. Zbytni spadek ilości testosteronu w męskim organizmie może być groźny dla prostaty, serca, a nawet grozić przedwczesną śmiercią. Niedobory testosteronu można uzupełniać na kilak sposobów. Lekarz zaleci Ci najlepszy dla Ciebie. 

Stwórz mocny rdzeń 

To bardzo dobrze, że ćwiczysz, ale pamiętaj, ćwiczenie mimo bólu nie przyniesie nic dobrego. Nietypowo bije ci serce, rwą cię plecy, a może łupie kolano? Mogłeś nie zwracać na to uwagi, gdy byłeś nastolatkiem, ale teraz taki ból może mieć swoje konsekwencje. To naturalne, że przed wszystkimi i samym sobą musisz pokazać jak silnym jesteś facetem, weź jednak pod uwagę, że powoli acz systematycznie tracisz koordynację i siłę w mięśniach. Teraz powinieneś się skupić na budowaniu mięśni, a nie na tym ile wyciśniesz na ławeczce. I jeszcze jedno, nie przestawaj ćwiczyć! Bez budowania mięśni, będziesz je gubił w tempie kwadratowym. Najważniejsze to skupić się na mięśniach skupionych wokół pasa i pleców. Jeśli będą silne i stabilne, dobrze podtrzymają całą sylwetkę. 

Rak jąder Twój wróg 

Jest to odmiana raka najczęściej doświadczająca młodych mężczyzn. Jednocześnie wykryty we wczesnym stadium daje aż 95% przeżywalności. Dlatego tak ważne jest badanie się. Szczególnie powinny Cię zaniepokoić: uczucie ciężkości w mosznie, tępy ból, który koncentruje się w jamie brzusznej lub pachwinie, ból w jądrach lub mosznie, powiększenie piersi lub ich wrażliwość (tak, też masz piersi) oraz przy tym wszystkim ogólne uczucie zmęczenia. Kolejnymi symptomami są guzki lub powiększenie jąder, dlatego powinieneś się badać samodzielnie przynajmniej raz na miesiąc. 

Znajdź lekarza 

Czy masz swojego lekarza? Pomyśl, twój cholesterol, tkanka tłuszczowa czy ciśnienie krwi zaczną się podnosić, gdy przekroczysz trzydziestkę. Dobrze jest się teraz zorientować, komu mógłbyś powierzyć troskę o Twoje zdrowie. Nie będziesz jeszcze tak często korzystał z wizyt lekarskich, ale powinny Ci wejść w nawyk, jak coroczna wymiana oleju w samochodzie. Początkowo wystarczy, gdy zbadasz się gruntownie co trzy lata, ale po czterdziestce lepiej nie szukać pośpiesznie pomocy. Warto mieć udokumentowaną historię i wiedzieć jakie zaszły zmiany. Krew, ciśnienie, czy cukier powinieneś kontrolować co najmniej raz na rok. 

Staraj się nie powiększać 

Prowadzimy teraz bardziej siedzący tryb życia. Nasze mięśnie się kurczą, a poszerza się obwód w pasie. Nawet jeśli jesteś aktywny, utrzymanie szczupłej sylwetki będzie teraz trudniejsze niż wcześniej. Pamiętaj, że niezależnie od tego czy chcesz tego czy nie, w Twoim ciele pojawi się dodatkowy tłuszcz. Musisz zacząć zwracać większą uwagę na to co i ile jesz. 

Wzmacniaj kości 

O zdrowiu kości mówi się zwykle w odniesieniu do kobiet. Jednak masa kostna zmniejsza się również u panów. Sprzyja to większej podatności na złamania. W większości przypadków ubytek w tej dekadzie nie jest duży, ale jeśli ktoś z Twoich bliskich borykał się z osteoporozą, warto zrobić skan kośćca, aby mieć materiał porównawczy do badań w przyszłości. Dbanie o kości obejmuje również przyjmowanie wapna i witaminy D, która wspomaga wchłanianie wapna. Badania wykazały, że także ruch wpływa korzystnie na gęstość kości. 

Nie unikaj tematu prostaty

Kłopoty z prostatą, które odkryjesz w późniejszym czasie, mogą mieć swoje początki już po trzydziestce. Warto wiedzieć na co zwracać uwagę, nawet jeśli nie jesteś w głównej grupie ryzyka. Powinny Cię zaniepokoić następujące symptomy: częste oddawanie moczu, szczególnie nocą, ból w czasie oddawania moczu, ból podczas ejakulacji, trudności w erekcji, problemy z oddawaniem moczu. Każdy z tych symptomów należy zgłosić lekarzowi. 

Rozciągaj się 

Twoje ciało ma niesamowitą pamięć. Przyzwyczaja się do ruchów jakie wykonujesz. Zapewne masz już prawdziwa pracę i pewnie spędzasz sporo czasu za biurkiem. Nawet jeśli grasz w piłkę, czy biegasz, nie zapominaj, że Twoje mięśnie ulegają skrócenia, a co za tym idzie, stają się mniej elastyczne. Spróbuj yogi. Nie tylko poprawisz zakres ruchów, ale jeszcze obniżysz ciśnienie krwi i obniżysz tętno. Yoga doskonale wpływa również na odprężenie, a zapewne zauważyłeś, że bywasz teraz o wiele bardziej zestresowany niż kiedyś. Dzięki większej elastyczności uchronisz się też przed urazami towarzyszącymi innym sportom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *