Loading...
Jedzenie

Czy codzienne spożywanie nabiału jest zdrowe? Sprawdzamy!

Spożywanie nabiału w codziennej diecie

Artykuł partnera.

Nabiał dla wielu osób jest bardzo ważnym elementem diety. Niektórzy decydują się na jego wykluczenie, a inni – jedzą go codziennie. Czy nabiał jest zdrowy? Czy warto spożywać go każdego dnia? Sprawdź najważniejsze informacje.

Czy warto jeść codziennie nabiał?

Wokół nabiału zdążyły narosnąć różne mity. Wśród nich pojawiają się te dotyczące trawienia laktozy, uczuleń czy wpływu na skórę. Z tego powodu wiele osób decyduje się na wykluczenie nabiału, a często także mięsa i jajek, przechodząc na dietę wegańską. Inni natomiast eliminują tylko przetwory mleczne.

Nabiał to takie produkty jak:

  • masło,
  • mleko,
  • ser,
  • maślanka,
  • jogurt,
  • kefir,
  • śmietana.

Nabiał jest, jednak trzeba pamiętać, że każdy organizm jest inny. Nadużywanie takich produktów, jak w wielu innych przypadkach, bywa szkodliwe. Mleko w diecie nie jest obowiązkowym składnikiem, ponieważ wszystkie zawarte w nim substancje można znaleźć w innych produktach spożywczych. Na ogół jednak warto z niego korzystać, szczególnie ze względu na duże ilości dobrze przyswajalnego wapnia. Nie trzeba jeść nabiału codziennie – wystarczy regularne stawianie na wysokiej jakości, nieprzetworzone wyroby.

Jeśli jednak po spożyciu nabiału widzisz jego negatywny wpływ na Twoje zdrowie, zwłaszcza skórę i funkcjonowanie układu pokarmowego, warto całkowicie odstawić takie produkty. W takim przypadku codzienne spożywanie wyrobów z laktozą może powodować poważne problemy, znacznie pogarszające jakość życia.

Nabiał a trawienie laktozy

Trzeba jednak pamiętać, że niektóre osoby mają problem z trawieniem laktozy. Po zjedzeniu nabiału mogą więc one odczuwać wyraźne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Wynika to z faktu, że z wiekiem spada ilość laktazy, czyli enzymu odpowiedzialnego za trawienie laktozy.

Jeśli cierpisz na problemy żołądkowe po spożywaniu nabiału, dobrym pomysłem jest jego całkowite wykluczenie lub ograniczenie – tak, by z produktami dostarczać nie więcej niż 10 g laktozy dziennie. W sytuacji, gdy nie masz nietolerancji laktozy, nie musisz rezygnować z tego składnika.

Istnieją również sytuacje, w których dana osoba jest uczulona na kazeinę zawartą w mleku. Objawy mogą być różne, ale w sytuacji, gdy są bardzo nasilone, należy niezwłocznie odstawić nabiał. Dobrym pomysłem okazuje się wykonanie specjalnych testów medycznych, pozwalających na sprawdzenie, czy powodem uczulenia rzeczywiście jest mleko.

Jak powinna wyglądać dieta bez laktozy?

Jeśli jednak nie możesz lub nie chcesz jeść wyrobów przygotowanych z wykorzystaniem mleka, możesz postawić na sposób żywienia z wykluczeniem tego składnika. Dieta bez laktozy powinna być jednak skomponowana w odpowiedni sposób. Najważniejsze, by nie brakowało w niej źródeł wapnia. Składnik ten można znaleźć nawet w produktach pochodzenia roślinnego.

Dieta bez laktozy musi być odpowiednio zbilansowana, by dostarczała wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Z tego powodu dobrym pomysłem jest postawienie na pomoc specjalistów. Niektóre osoby decydują się na odwiedzenie dietetyka w celu opracowania diety, a inne wolą skorzystać z cateringu dietetycznego, z gotowymi potrawami każdego dnia – mówi specjalista z firmy Nice To Fit You oferującej dietę pudełkową w wielu odsłonach.

Obecnie cateringi dietetyczne są dostępne w wielu wersjach. Niektóre z nich zakładają wyeliminowanie laktozy czy ograniczenie glutenu. Popularnością cieszą się także warianty wegańskie, które bazują wyłącznie na produktach pochodzenia roślinnego. Takie diety też mogą być pełnowartościowe, jednak muszą zostać przygotowane przez specjalistów.

Nabiał a odchudzanie

Na wykluczenie nabiału z diety często decydują się także osoby, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Nie jest to jednak konieczne, ponieważ najważniejsza jest kaloryczność spożywanych produktów. Ser rzeczywiście ma dość dużo kalorii, jednak nabiał to także inne wyroby. W trakcie odchudzania poleca się przede wszystkim jogurt naturalny, chudy twaróg oraz kefir. Mleko powinno mieć jak najmniej procent tłuszczu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.