Loading...
Choroby

Poduszki ortopedyczne do spania – dlaczego warto używać?

Kobieta śpi na poduszce ortopedycznej

Czy naprawdę warto inwestować w ortopedyczne poduszki do spania? Czym różnią się od zwykłych poduszek? I czy każdy może na nich spać?  Czy poduszka ortopedyczna do spania w każdej pozycji to dobra opcja? Wiele wskazuje na to, że sekret zdrowego i wygodnego snu tkwi właśnie w doborze odpowiedniej poduszki.

Poduszka ortopedyczna do spania, czyli tak właściwie jaka?

Od zwykłej klasycznej poduszki, poduszka ortopedyczna do spania różni się przede wszystkim wykonaniem, profilem, użytymi materiałami i swoją funkcją. Na rynku możesz spotkać bardzo duży wybór modeli, różniących się kształtami czy też wypełnieniami. Te ostatnie mogą być np. poliestrowe, z łuski gryczanej lub orkiszowej czy też z kulek lub pałeczek silikonowych. Oczywiście można znaleźć także poduszki wykonane z materiału termoplastycznego, który dopasowuje się do szyi i głowy pod wpływem ciężaru i temperatury ciała, a także z latekstu. W dużej części poduszek ortopedycznych można regulować ilość wypełnienia albo za pomocą specjalnych wkładek lub po prostu odsypując lub dosypując wkładu. Pozwala to na dokładne dostosowanie grubości poduszki do naszych preferencji.

Zadania poduszki ortopedycznej

Głównym zadaniem poduszek ortopedycznych jest pomoc w leczeniu i profilaktyce schorzeń kręgosłupa szyjnego – są rekomendowane przez lekarzy, a wiele badań i testów pozwala uznać je za poduszki rehabilitacyjne. W odróżnieniu od klasycznych poduszek, poduszki ortopedyczne są stworzone z certyfikowanych i najwyższej jakości materiałów – czyli masz 100% pewność tego, co kupujesz. Oprócz tego na poduszce ortopedycznej po prostu się wyśpisz – szybko zaśniesz, a wygoda sprawi, że Twój sen będzie wydajny i spokojny, niezależnie od pozycji w jakiej śpisz.

Wybór poduszki ortopedycznej
Źródło: Freepik.com

Jak dobrać do siebie poduszkę ortopedyczną?

Kupując poduszki rehabilitacyjne do spania kieruj się swoimi upodobaniami i pozycją w jakiej najczęściej śpisz. Poduszka do spania ortopedyczna
nie powinna się zapadać – czyli gdy tylko podniesiesz głowę, powinna powrócić do swojego pierwotnego kształtu. Takie zachowanie pozwala na zachowanie idealnego podparcia dla głowy i szyi przez całą noc – dzięki temu mięśnie pozostaną rozluźnione i będą mogły rzeczywiście wypocząć. Unikniesz także nieprzyjemnego bólu pleców i karku. Jeśli lubisz spać na plecach, szukaj poduszek raczej miękkich i bardziej płaskich. Gdy jednak wolisz spać np. na brzuchu, Twoja poduszka powinna być wypukła i sprężysta, ze zwężającymi się końcami.

Gdy zmagasz się z alergią na puch, pierze czy też inne wypełnienia znane z klasycznych poduszek, wybierz poduszkę z wypełnieniem gryczanym lub orkiszowym – świetnie dopasowują się do kształtu ciała, łagodnie chłodzą, są sprężyste i co najważniejsze – nie uczulają. Wybieraj takie poduszki, które dobrze sprężynują albo potrafią przyjmować określony kształt – to właśnie one najlepiej dopasowują się do karku i głowy, zapewniając Ci spokojny i zdrowy sen.

Poduszki do spania ortopedyczne dostępne są w wielu wariantach i bez wątpienia znajdziesz tą odpowiednią.

Czy każdy może korzystać z poduszek ortopedycznych?

Oczywiście! Takie poduszki są idealne już dla małych dzieci – dzięki nim dbamy o prawidłowe kształtowanie się główki niemowlaka i prawidłową postawę starszych dzieci. Jak już wiesz, najważniejszym zadaniem poduszek ortopedycznych jest odciążenie zmęczonych mięśni i zapewnienie prawidłowej – czyli zdrowej – pozycji podczas snu. A na taki relaks, dobre zdrowie i życie bez bólu zasługuje każdy – bez wyjątku!

Jaki materac dobrać do poduszki ortopedycznej?

Oprócz naszej budowy, kluczowym dla naszego snu czynnikiem jest materac. Jeśli śpimy na zbyt miękkim materacu, możemy przysporzyć sobie dolegliwości kręgosłupa, którym nie pomoże nawet poduszka rehabilitacyjna. Na zbyt twardym natomiast, odczujemy odrętwienie i ból całego ciała. Najłatwiejszym sposobem dobrania miękkości materaca jest wybór podyktowany naszą wagą w kilogramach:

  • Poniżej 60 kg – materac miękki;
  • Między 60 a 100 kg – materac średnio twardy;
  • Między 100 a 120 kg – materac twardy.

Jak prawidłowo spać na poduszce ortopedycznej?

Poduszka ortopedyczna do spania
Źródło: Freepik.com

Wiesz już, że od tego, w jakiej pozycji lubisz wypoczywać, będzie zależało to, jakiego rodzaju poduszkę ortopedyczną wybierzesz. Zatem jak prawidłowo spać na poduszce ortopedycznej, żeby wykorzystać maksimum jej rehabilitacyjnych możliwości?

Profilowane, ergonomiczne poduszki posiadają dwie, różniące się wysokością, wypukłości. Jeśli zazwyczaj śpisz na boku, ułóż poduszkę tak, aby jej wyższa część podtrzymywała szyję, co pozwoli to zachować jej odpowiednie podparcie, a zmęczonym mięśniom – lepiej się rozluźnić. Natomiast co w przypadku, kiedy zasypiasz na swoich plecach? Skieruj wyższą część poduszki ortopedycznej za głowę, tak aby szyja opierała się na części niższej.

Problemy z zaśnięciem? Czy ortopedyczna poduszka do spania będzie pomocna?

A co jeśli często lubisz zmieniać swoje ułożenie w trakcie snu? Przewracasz się z boku na bok, nie mogąc znaleźć dla siebie najwygodniejszej pozycji do zaśnięcia? W takim wypadku najlepszym wyborem będzie tak zwana poduszka „memory”, czyli wyposażona w funkcje zapamiętywania ułożenia. Takie poduszki ortopedyczne najczęściej wykonane są z wcześniej wspomnianego materiału termoplastycznego, który pod wpływem temperatury ciała zachowuje dany kształt i ogranicza nacisk – niezależnie od ułożenia organizmu.

Ile trzeba czekać na rezultaty korzystania z poduszki ortopedycznej?

Zgodnie ze specjalistycznym przeglądem Profilaktyka bólów kręgosłupa opublikowanym w „Journal of Education, Health and Sport”, ortopedyczna poduszka do spania, która jest odpowiednio dopasowana do budowy odcinka szyjnego kręgosłupa, znacząco redukuje obciążenie mięśni oraz pleców. Niestety, ze względu na swoisty rygor, jaki poduszki ortopedyczne narzucają organizmom swoich użytkowników, może zdarzyć się, że po kilku pierwszych nocach będziesz odczuwać dyskomfort w okolicy odcinka szyjnego kręgosłupa. Wynika to z naturalnego procesu przystosowywania się ciała do nowej, zdrowej postawy w trakcie wypoczynku – może to zająć maksymalnie dwa tygodnie, jednak po upływie tego czasu wyśpisz się jak nigdy dotąd.

  • A. Kałużna, K. Kałużny, Ł. Wołowiec, O. Płoszaj, W. Zukow, B. Kochański, W. Hagner Profilaktyka bólów kręgosłupa – przegląd piśmiennictwa,
  • Journal of Health, Education and Sport [online] 2017 nr VII, http://www.ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/4822/6443, dostęp: 18.01.2021.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.