Loading...
Zdrowie

Jak poradzić sobie zimą z zachowaniem odporności?

Rodzina na zimowym spacerze bawi się w śniegu

Artykuł partnera.

Zimą jesteśmy wystawieni na istotną próbę. Dlatego jest to dobry czas, aby wspierać układ odpornościowy. Warto postawić na skuteczne metody i zdrową rutynę. Zobacz, jak wzmacniać odporność zimą.

Postaw na składniki z naturalnych źródeł

W celu wsparcia odporności najlepiej sięgnąć po naturalne składniki, które są znane i wykorzystywane w tym celu od lat. Są to rośliny bogate w witaminy (C, D, A, B6, B12), składniki mineralne (żelazo, cynk, miedź, selen) i inne substancje, które nadają im właściwości wspierające układ immunologiczny. Należą do nich m.in.: czarny bez, dzika róża, acerola, rokitnik zwyczajny. Można z nich przyrządzić domowe syropy lub znaleźć je w formie gotowych suplementów diety, które są do nabycia w sklepach spożywczych i zielarskich oraz aptekach.

Warto uzupełnić dietę suplementami, które łączą składniki pochodzące z konopi siewnej z substancjami obecnymi w innych roślinach. Tak działają suplementy diety np. w płynie. Na co pomaga Cannabigold Formula, jeden z tego typu produktów? Połączenie oleju konopnego, bogatego w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, z jeżówką purpurową wspiera prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jeżówka jest rośliną o udowodnionym działaniu wspomagającym elementy układu odpornościowego i pozwala zachować prawidłową komórkową odpowiedź immunologiczną.

Hartuj organizm

Hartowanie to różnego rodzaju działania, których celem jest przyzwyczajenie organizmu do zmiennych warunków pogodowych – głównie niskich temperatur. Dzięki temu zostają wypracowane różnego rodzaju mechanizmy obronne. Jest to ważne, ponieważ gdy na zewnątrz robi się zimno, nasz układ odpornościowy mierzy się z wieloma wyzwaniami. Hartowanie to m.in.:

  • morsowanie (kąpiel zimą w naturalnych zbiornikach wodnych),
  • aktywność fizyczna na świeżym powietrzu,
  • korzystanie z sauny (pod warunkiem zanurzenia się na koniec w zimnej wodzie).

Hartowanie nie tylko wspiera odporność, ale również poprawia metabolizm i funkcjonowanie układu krążenia.

Pamiętaj o zdrowej diecie

Podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu, a tym samym odporności, jest zdrowa dieta. Wraz z pożywieniem dostarczane są witaminy, bardzo ważne dla układu odpornościowego. Są to m.in.:

  • witamina D (obecna w produktach, takich jak: ryby morskie (w morszczuku, sandaczu i mintaju poniżej 0,75 mcg w 100 g), jaja, wątróbka wieprzowa),
  • witamina A (jej źródłami są m.in.: nabiał, tłuste ryby, podroby, marchew, słodkie ziemniaki, szpinak, jarmuż, dynia).

Dieta powinna być różnorodna. Oznacza to, że na talerzu muszą znaleźć się pokarmy ze wszystkich grup. Dzięki temu dostarczamy organizmowi potrzebnych składników.

Zadbaj o regularną aktywność fizyczną

Regularna aktywność fizyczna nie tylko poprawia ogólną wydolność organizmu. Wpływa również na aktywność komórek układu immunologicznego (makrofagów, limfocytów Th, przeciwciał). Tym samym są one w stanie lepiej chronić ciało, dbając o pracę układu odpornościowego.

Trzeba pamiętać, że aktywność fizyczna powinna być dostosowana do możliwości organizmu. Zbyt intensywny wysiłek może osłabić odporność. Dzieje się tak z powodu wzrostu poziomu hormonów stresu. Substancje te blokują aktywność komórek układu immunologicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.