Loading...
Dom i rodzinaJedzenie

Jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych?

Doktor podpowiadająca jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych

Zdrowie jest najważniejsze — niby każdy o tym wie, jednak nie wszyscy o nie dbają. Niestety taka jest prawda. Życie pędzi do przodu w zastraszającym tempie, a stres towarzyszy nam na każdym kroku. Sami żyjemy w ciągłym biegu, nie zważając na to, co dzieje się z naszym organizmem. Rzecz jasna ma to ogromny wpływ na nasze zdrowie, niestety nie wiele osób o tym myśli. Czasami warto na chwilę zwolnić, zatrzymać się i odpocząć. Nasz organizm z pewnością się odwdzięczy.

Wpływ stresu na układ odpornościowy

Stres jest reakcją naszego organizmu na różne wydarzenia, które zachodzą w życiu. Najczęściej są to sytuacje nieprzyjemne dla nas samych. Niestety im więcej negatywnego stresu, tym gorzej. Ma on bowiem fatalny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. W chwilach, gdy nam towarzyszy odczuwamy silny lęk, drażliwość bądź gniew. Jest to oczywiście zrozumiałe, w końcu każdy chciałby czuć się komfortowo. Stres ma naprawdę duży wpływ nie tylko na naszą psychikę, lecz także na nasz układ odpornościowy. Niestety jest on powiązany w pewien sposób z układem nerwowym.

W sytuacjach długiego wystawienia na stres układ immunologiczny zostaje w znacznym stopniu osłabiony. Zdecydowanie łatwiej wtedy o przeziębienie i to nie zależnie od pogody. Według badań naukowych osoby poddane na chroniczne działanie stresu są bardziej podatne na choroby. Ważną rolę odgrywa tutaj również układ hormonalny, ponieważ on także oddziałuje na naszą odporność. Pod wpływem stresu zmniejsza się liczba komórek odpornościowych w naszej krwi, a przez to nasz organizm słabiej broni się przed bakteriami czy innymi drobnoustrojami. Wtedy nawet najmniejsza infekcja staje się poważna.

Sposoby na zwiększenie odporności naszego organizmu

Jeśli wiemy, że układ immunologiczny może być osłabiony, powinniśmy zacząć szukać sposobów na zwiększenie naszej odporności. Wiadomo — lepiej zapobiegać niż leczyć, tak więc im szybciej rozpoczniemy stosowanie suplementów zwiększających naszą odporność, tym lepiej. Patrząc na to, że na rynku farmaceutycznym dostępna jest naprawdę ogromna ilość różnego rodzaju suplementów to z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Dzięki wzmocnieniu odporności organizmu będziemy mieli pewność, że nie grożą nam żadne infekcje. Produkty takie zawierają w sobie zazwyczaj bardzo dużo witamin, które mają pozytywny wpływ na cały nasz organizm.

Wpływ tabletek, leków i preparatów na wzmocnienie odporności organizmu

Skoro jesteśmy już przy farmakologicznych metodach to może odpowiemy sobie a pytanie „Jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych?”

Otóż na rynku dostępne są najróżniejsze preparaty mające wzmocnić naszą odporność. Warto jednak wiedzieć, że powinny być one stosowane wraz ze zbilansowaną dietą, ponieważ niedobory poszczególnych witamin i składników mineralnych mogą być na tyle duże, że sama suplementacja nic tu nie zmieni.

Wspomaganie naszego układu odpornościowego jest bardzo ważne szczególnie w sezonie jesienno-zimowym. Jednakże powinniśmy to robić przez cały rok, aby do tej pory zobaczyć jakiekolwiek efekty. Niestety wiele z nas przypomina sobie o tym we wrześniu. To tak jak z postanowieniami noworocznymi — niby są, ale później gdzieś nam uciekają.

Okres jesienno-zimowy nazywany jest inaczej okresem grypowym — wiadomo, z prostej przyczyny. To właśnie wtedy zagraża nam najwięcej patogenów. Co więcej, jeśli nasz układ odpornościowy nie jest wystarczająco silny, możemy być niemalże pewni, że to właśnie nas drobnoustroje wybiorą sobie za główny cel. Nie wygląda to na wspaniałą perspektywę prawda?

Na rynku mamy ogromne zatrzęsienie różnego rodzaju preparatów w formie kapsułek, tabletek czy płynów. W większości są one oparte na naturalnych substancjach takich jak zioła, czy olej z wątroby rekina. Produkty te mają stymulować układ odpornościowy, dzięki czemu będzie mógł on efektywnie walczyć z drobnoustrojami chorobotwórczymi.

Dzięki takiej pomocy nasz organizm będzie mógł w łatwiejszy sposób poradzić sobie z nimi. Aby preparaty były faktycznie skuteczne, powinniśmy je stosować co najmniej przez okres kilku miesięcy. Niestety nie ma złotego środka, który z dnia na dzień wyczaruje dla nas wzorową odporność.

Najlepszymi produktami, które cieszą się dużą popularnością, są zdecydowanie różnego rodzaju trany z uwagi na to, że olej w nich zawarty jest naturalnym źródłem kwasów omega-3, które mają ogromne znaczenie przy budowaniu odporności. Świetne efekty przynosi również suplementacja witaminami A, E i D.

Warto zainwestować w produkty roślinne ze względu na to, że przy regularnym stosowaniu są one naprawdę skuteczne. Napary z roślin stosowane były od tysiącleci, co tylko potwierdza ich działanie. Wszystkim znany ze swych prozdrowotnych właściwości czosnek, również możemy zakupić w tabletkach. Będzie to z pewnością świetne rozwiązanie dla osób, którym przeszkadza jego zapach i smak.

Prawidłowa dieta jako jeden z lepszych sposobów na odporność

Wzmocnienie odporności poprzez dietę
Źródło: freepik.com

Kolejnym sposobem na poprawę funkcjonowania układu immunologicznego jest odpowiednia dieta. Jak powszechnie wiadomo produkty, które spożywamy, mają wielki wpływ na nasz organizm. Zdrowa, zróżnicowana dieta dostosowana do naszego stanu zdrowia jest bardzo ważna. Dzięki niej dostarczamy do organizmu wszelkich niezbędnych składników mineralnych oraz witamin.

Jeśli wciąż zastanawiasz się, jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych to koniecznie musisz dowiedzieć się jak zbawienny wpływ na niego ma zróżnicowana dieta. Nawet jeśli w danym momencie jesteśmy zdrowi i nie odczuwamy żadnych dolegliwości, powinniśmy prowadzić zdrowy tryb życia. Prawidłowej diety nie są w stanie zastąpić żadne suplementy, gdyż składniki odżywcze z pokarmu wchłaniają się zdecydowanie lepiej.

Dobrze by było, gdybyśmy dostarczali do naszego organizmu odpowiednią ilość kwasów tłuszczowych omega 3-6-9, gdyż wykazują one właściwości zwiększające odporność. Pomagają walczyć naszemu organizmowi z powstałymi infekcjami. Niwelują także stany zapalne, a z racji ich prozdrowotnych właściwości polecane są także dzieciom. W tłuszcze te bogate są m.in. tłuste ryby morskie takie jak: halibut, łosoś, śledź, dorsz, makrela, sardynki, ale również owoce morza, tłuszcze roślinne oraz orzechy.

Zdrowe warzywa i owoce

Wzmocnienie odporności organizmu zapewnią nam także warzywa i owoce, które stanowią główne źródło witaminy C i ß-karotenu. Gdy dostarczymy do organizmu ich odpowiednią dawkę, będziemy mogli cieszyć się zdrowiem. Dodatkowo są one również źródłem wielu witamin i składników mineralnych.

Witamina C ma wpływ na naszą odporność, ponieważ według przeprowadzonych badań naukowych w znacznym stopniu przyczynia się do skrócenia czasu przeziębienia oraz osłabia jego objawy. U osób, które narażone są na duży wysiłek fizyczny witamina C zmniejsza ryzyko zachorowania na przeziębienie. ß-karoten również wzmacnia odporność naszego organizmu. Produkty, które są bogate w witaminę C to m.in. jarmuż, brukselka, papryka czerwona, natka pietruszki, szpinak oraz czarne porzeczki, kiwi, cytryna, pomarańcza czy truskawki. Natomiast odpowiednie ilości ß-karotenu, zapewnią nam oprócz powyższych np.: marchewki szczaw, szczypiorek, boćwina oraz brzoskwinie czy śliwki.

Kolejnym produktem bogatym w witaminy i składniki mineralne podnoszące odporność naszego organizmu są warzywa cebulowe. Są one źródłem cennych witamin takich jak: C, A, E, a także witamin z grupy B oraz związków siarkowych. Cebula, czosnek, por i szczypiorek są bogate w składniki mineralne takie jak: selen, magnez oraz żelazo. Są one także źródłem fitoncydów, które wykazują działanie grzybobójcze i bakteriobójcze.

Witamina D na odporność

Chyba każdy z nas słyszał o wspaniałych właściwościach prozdrowotnych witaminy D3. Dzięki temu, że witamina ta została dokładnie przebadana przez wielu naukowców, możemy mieć pewność, że odgrywa istotną rolę we wspomaganiu układu odpornościowego. Jej niedobór niestety wiąże się z wieloma chorobami. Nie są to jedynie błahe przeziębienia, ale poważne choroby autoimmunologiczne, a także infekcyjne — nie mówiąc już o nowotworach. Produkty, które mają największą ilości witaminy D3 to tłuste ryby morskie. Najlepiej jednak witamina D3 wchłania się przez skórę. Nie ma nic lepszego niż kąpiel słoneczna. Najlepiej zażywać jej od kwietnia do września, w godzinach od 10 do 15, ponieważ to właśnie wtedy w Polsce występują najlepsze warunki do syntezy skórnej witaminy D3.

Kolejnym produktem, który musi pojawić się w zbilansowanej diecie, są fermentowane produkty mleczne takie jak jogurt, kefir czy maślanka. Zawierają one dobre bakterie powstałe w wyniku fermentacji mlekowej. Hamują one rozwój szkodliwych drobnoustrojów i pomagają w zwiększeniu flory bakteryjnej w układzie pokarmowym. Ich regularne spożywanie przyczynia się do zwiększenia zdolności do obrony immunologicznej jelit. Takie działanie wykazują także kochane przez wszystkich kiszonki.

Produkty bogate w cynk są równie ważne, ponieważ pierwiastek ten chroni nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. W momencie, kiedy w naszym organizmie wystąpi niedobór cynku, wzrośnie jego podatność na infekcje, pojawi się brak apetytu, mogą nawet wystąpić problemy z wolniejszym gojeniem ran. Produkty, które zawierają dużo cynku to: ostrygi, czerwone mięsa, orzechy, nasiona roślin strączkowych, szparagi i szpinak.

Jeśli nadal ciekawi Cię jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych to koniecznie przeczytaj dalszą część artykułu.

Aktywność fizyczna jako sposób na odporność

Kobieta która poprzez sport wzmacnia swoją odporność
Źródło: freepik.com

Jest takie mądre powiedzenie: w zdrowym ciele, zdrowy duch. Nie ma co się kłócić, taka jest prawda. Chyba każdy z nas w swoim życiu poczuł smak endorfin czyż nie? No więc teraz wyjaśnimy sobie, jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych z pomocą aktywności fizycznej.

W skład układu odpornościowego wchodzi tak naprawdę wiele narządów, więc wspomaganie jego funkcjonowania nie jest wcale takie proste. Aby wzrosła nasza odporność musimy zadbać o każdy z tych narządów w takim samym stopniu. Pomóc nam w tym może wspomniana wcześniej suplementacja czy zbilansowana dieta, lecz także umiarkowana aktywność fizyczna. Zaznaczmy, że nie chodzi tu o sporty wyczynowe, ani wzięcie udziału w triatlonie.

Co zatem wchodzi w skład układu immunologicznego?

  • Węzły chłonne,
  • Grasica, śledziona,
  • Wyrostek robaczkowy,
  • Szpik kostny,
  • Kępki Peyera,
  • Grudki chłonne.

Każdy z tych narządów odgrywa ważną rolę w obronie naszego organizmu przed różnymi szkodliwymi drobnoustrojami.

Aktywność fizyczna może mieć korzystny wpływ na nasz układ immunologiczny, jednakże musi być ona wykonywana z umiarem. Tylko wtedy zmniejszy się nasza podatność na zachorowania. Ogromne znaczenie ma tutaj właśnie jej intensywność, ponieważ ciężki wysiłek zmniejsza naszą odporność tak, jak całkowity brak aktywności fizycznej. Umiarkowany ruch zmniejsza ryzyko występowania różnych infekcji poprzez stymulację układu odpornościowego. Dzięki temu możemy zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób autoimmunologicznych. Musimy pamiętać o tym, aby nie przemęczać naszych organizmów, które i tak pracują już na pełnych obrotach, ponieważ może to skutkować znacznym obniżeniem ich odporności.

Jeśli wykonujesz umiarkowane ćwiczenia, koniecznie musisz pamiętać o prawidłowej, zbilansowanej diecie dostosowanej do Twoich potrzeb, odpowiedniej ilości snu oraz o tym, aby nie narażać się na niepotrzebny stres.

Regeneracja i aktywność fizyczna od zawsze idą ze sobą w parze. Te dwie czynności są niczym Yin i Yang. Dopełniają się, a jedna bez drugiej nie istnieje. Każdy, kto prowadzi zdrowy tryb życia, doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Sposób odżywiania się, aktywność fizyczna oraz regeneracja organizmu są dla siebie stworzone.

Odpoczynek jest bardzo ważną częścią naszego życia. To właśnie podczas snu zachodzi wiele procesów regeneracyjnych w naszym ciele. Sposoby na odporność są przeróżne, jak widać, jednak wszystkie sprowadzają się ku jednemu — równowadze pomiędzy zdrowym, aktywnym trybem życia i regeneracją. Jeśli nie będziemy w stanie zachować równowagi, to możemy przypłacić to zdrowiem nie tylko ze strony układu immunologicznego, lecz także i innych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.