Loading...
Dom i rodzinaJedzenie

Jabłko – kcal, witaminy i wartości odżywcze

Kalorie jabłek

Twierdzi się, że jabłko to król polskich owoców, przede wszystkim ze względu na swoją popularność. W Polsce nie brak sadów jabłkowych. Najbardziej znanymi miejscami uprawy tych owoców są Sady Grójca, Wyżyna Sandomierska, Lubelszczyzna czy Wzgórza Trzebnickie. Polska jest jednym z liderów, jeśli chodzi o produkcję i sprzedaż tych owoców nie tylko w Europie, ale również na świecie. Jabłka uważane są nie tylko za bardzo zdrowe owoce, ale także dobry wybór dla osób będących na diecie czy pragnących osiągnąć zdrowie. Dlaczego jabłko jest takie popularne? Ile ma kalorii i jakie oferuje właściwości odżywcze? Czy rzeczywiście warto je spożywać? O tym dowiedzą się Państwo z poniższego tekstu.

Jak to jest z tym jabłkiem? Czyli ile kalorii ma jabłko i jak wygląda jego tabela wartości odżywczych

A właściwie ile owoc ten ma kilokalorii? Bo to właśnie ta jednostka energii nas interesuje, kiedy pytamy o liczbę kalorii w jabłku. Dla uproszczenia przyjmijmy, że liczba kcal = liczba kalorii. Odpowiedź na to pytanie jest jedna: to zależy. Ten owoc można spożywać ze skórką lub bez niej i tabele wartości odżywczych zwykle uwzględniają właśnie tę pierwszą opcję, ponieważ w tym wydaniu jest zdrowszy. Poniżej prezentujemy liczbę kalorii w jabłku oraz wartości odżywcze z podziałem na owoc ze skórką i bez niej.

Wartości odżywcze jabłka w 100 g (z podziałem na jabłko ze skórką/jabłko bez skórki):

  • Wartość energetyczna 52/48 kcal,
  • Białko – 0,26/0,27 g,
  • Tłuszcz – 0,17/0,13 g,
  • Węglowodany – 13,81/12,76 g,
  • W tym cukry proste 10,39/10,10 g,
  • Błonnik 2,4/1,3 g.

Jak widać, owoc ten nie jest wysokokaloryczny i zapewnia także niewielką ilość tłuszczu. Różnica między jabłkiem ze skórką, a bez skórki wydaje się niewielka, ale jest znacząca. Liczba kalorii w jabłku niewiele się rzeczywiście różni, ale po usunięciu skórki owocu widać dużą różnicę w ilości węglowodanów, a przede wszystkim w ilości błonnika. Sytuacja kształtuje się podobnie w przypadku witamin i minerałów:

Jakie witaminy zawiera jabłko?

Jabłka wartości odżywcze
Źródło: freepik.com

Witaminy:

  • Witamina C – 4,6/4,0 mg,
  • B6 – 0,041/0,037 mg,
  • Witamina A – 54/38 IU,
  • Witamina K – 2,2/0,6 µg,
  • E – 0,18/0,05 mg,
  • Kwas foliowy – 3/0 µg,
  • Tiamina – 0,017/0,019 mg,
  • Ryboflawina – 0,026/0,028 mg,
  • Niacyna – 0,091/0,091 mg,

Minerały zawarte w jabłku

Minerały:

  • Żelazo – 0,12/0,07 mg,
  • Magnez – 5/4 mg,
  • Wapń – 6/5 mg,
  • Fosfor 11/11 mg,
  • Potas – 107/90 mg,
  • Sód – 1/0 mg,
  • Cynk – 0,04/0,05 mg.

Jabłko to zatem owoc bogaty w wiele witamin i minerałów. Należy znowu wspomnieć o różnicach w obranym jabłku i owocu ze skórką. W tym zestawieniu warto zwrócić uwagę na ilość witaminy E, A oraz K, a także na ilość kwasu foliowego, którego jabłko bez skórki nie oferuje wcale. Obecność skórki wpływa też na ilość minerałów, przede wszystkim żelaza, potasu czy magnezu.

Owoc bez skórki będzie miał mniej kalorii niż ze skórką, to oczywiste. Zwróćmy jednak uwagę na fakt, że liczba kalorii w jabłku ze skórką nie jest wiele wyższa od liczby kalorii w owocu, który tej skórki nie ma. Tak minimalne różnice w ilości kalorii nie mają żadnego wpływu na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Natomiast różnica w ilości błonnika, witamin i minerałów jest znaczna. Dlatego w miarę możliwości powinniśmy wybierać jabłko, które nie jest obrane. Nie można też zapominać, że wszelkiego rodzaju obróbka termiczna jabłka będzie miała wpływ na jego wartości odżywcze.

Jedz jabłko na zdrowie!

Owoce jabłoni nie tylko są przepyszne ze względu na swoją słodycz i kruchość. Mają one także wiele leczniczych właściwości. Mówi się nawet, że „An apple a day keeps the doctor away”, czyli dosłownie „Jabłko dziennie trzyma doktora z daleka”. Jakie zatem możemy uzyskać korzyści, spożywając regularnie jabłka?

Ochrona przed zawałem i miażdżycą

Owoce te zawierają błonnik, który pomaga w zmniejszaniu wchłaniania złego cholesterolu. To bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego. Mówi się, że gdyby każda osoba po 50 roku życia jadła jedno jabłko dziennie, to wiele z nich uniknęłoby śmierci z powodu właśnie tych chorób.

Jabłka a odchudzanie

Jabłka zalecane są osobom, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Jedynym racjonalnym rozwiązaniem dla osób pragnących schudnąć jest zastosowanie deficytu kalorycznego i zbilansowana dieta. W skrócie oznacza to spożywanie mniejszej ilości kalorii niż organizm spala oraz zadbanie o to, aby właściwości odżywcze w diecie były zachowane na odpowiednim poziomie.

Liczba kalorii w jabłku jest dosyć niska. Oprócz tego pogłębiają one uczucie sytości, nadają się zatem idealnie jako przekąska między posiłkami lub alternatywa dla wysokokalorycznych słodyczy. Dodatkowo wspomagają proces przemiany materii, co również pozytywnie przekłada się na odchudzanie. Należy jednak wystrzegać się diet bazujących na jabłkach w zbyt dużej mierze. Owoce te składają się przede wszystkim z węglowodanów, a tylko stosowanie zbilansowanej diety pomoże nam osiągnąć oczekiwane efekty w zdrowy i bezpieczny dla organizmu sposób.

Pomoc dla odporności

Wysoka zawartość witaminy C i błonnik regulujący pracę jelit to tylko niektóre z przyczyn, dla których jabłka uważane są za bardzo dobry sposób na wsparcie odporności organizmu. Spożywając jabłka, minimalizujemy ryzyko infekcji. To szczególnie przydatne jest jesienią i zimą, w sezonie największej ilości zachorowań na grypę i przeziębienie.

Smakołyk dla cukrzyków

Okazuje się, że jabłka to owoce o niskim indeksie i ładunku glikemicznym. Oznacza to, że poziom cukru we krwi po ich spożyciu wzrasta w odpowiednim, powolnym tempie. Warunkiem utrzymania się niskiego indeksu glikemicznego jest to, aby jabłka spożywać w postaci jak najmniej rozdrobnionej. Błonnik z jabłek pomaga regulować poziom cukru we krwi. Jednakże ilość spożywanych owoców powinna być ustalona indywidualnie z lekarzem i nie należy o tym zapominać.

Jabłka zawierają także inną ciekawą substancję—kwercetynę. Pomaga ona zredukować ryzyko zachorowania na zaćmę cukrzycową, czyli cukrzycową chorobę oczu. Kwercetynę znaleźć można jedynie w surowych owocach, a te przetworzone, zwłaszcza sok jabłkowy wcale nie są zalecane dla osób z cukrzycą.

Układ pokarmowy Ci podziękuje

Już w kontekście odchudzania wspomnieliśmy, że regularne spożywanie jabłek wspomoże proces przemiany materii. To również dzieje się za sprawą dobroczynnego błonnika pokarmowego. Spożywanie tych owoców usprawnia pracę jelit, dzięki pektynom w nich zawartych. Substancje te mają pozytywny wpływ na rozrost flory bakteryjnej jelit.

Jesz jabłko? Jesteś piękny!

Wysoka zawartość witaminy C w jabłkach nie tylko wspiera układ odpornościowy. Zapewnia także skórze promienny, młody wygląd, zapobiega jej wiotczeniu. Oprócz tego owoce te redukują ryzyko powstawania pajączków. Jabłka zawierają wapń i wspomagają również jego przyswajanie. Przyczynia się to do zdrowego wyglądu i polepszenia kondycji włosów, skóry i paznokci.

Spożywanie jabłek niesie ze sobą wiele korzyści. Jednakże należy pamiętać o tym, że wszystko powinniśmy jeść w rozsądnych ilościach. Zwrócić na ten fakt uwagę powinny przede wszystkim osoby z różnego rodzaju schorzeniami, np. z zespołem jelita drażliwego, na które jabłka mogą mieć negatywny wpływ i powodować m.in. biegunki. Takie osoby powinny przede wszystkim udać się do swojego lekarza i zapytać o możliwość pożywania tego owocu.

Poznaj 10 najpopularniejszych odmian jabłek

Jabłka kcal
Źródło: freepik.com

Szacuje się, że na świecie istnieje ponad 10 000 odmian tego owocu, natomiast w Polsce spotkać się można z ponad 60 jego odmianami. Różnią się między sobą kolorem, smakiem, kruchością czy kształtem. Występują odmiany jesienne i zimowe. I właśnie z tego powodu niektóre odmiany są bardziej popularne od innych.

Oto najpopularniejsze w Polsce gatunki jabłek:

  1. Gala, czyli zimowa krzyżówka Golden Delicious i Orange Red. Jabłka te mają gładką skórkę, zazwyczaj w kolorze intensywnej czerwieni. W smaku są bardzo aromatyczne i słodkie. Owoce te są bardzo soczyste i chrupiące. Idealnie nadają się do spożycia na surowo solo lub np. w sałatkach.
  2. Jabłka Ligol to odmiana powstała na skutek skrzyżowania odmiany Linda i Golden Delicious. Kształtem przypominają Galę, natomiast ich skórka jest bardziej zielonkawa, w niewielkiej części pokryta czerwonym rumieńcem. Jabłka Ligol mają słodko-kwaśny smak, ale są również bardzo soczyste i kruche.
  3. Golden Delicious to najpopularniejsza na świecie odmiana jabłek. Są to jabłka pochodzące ze Stanów Zjednoczonych. Pod jaskrawozieloną lub żółtą skórką skrywa się soczysty i bardzo słodki, kremowożółty miąższ. Znane są jako jabłka deserowe, bo doskonale nadają się do różnego rodzaju przetworów.
  4. Papierówka to wiosennoletnia, polska odmiana jabłek. Jasnożółte owoce charakteryzują się dużą kruchością i kwaskowatym posmakiem, który w miarę dojrzewania staje się coraz bardziej słodki. Należy wspomnieć, że jabłka odmiany papierówka cechują się bardzo krótkim czasem przechowywania, dlatego właśnie trzeba je spożywać bardzo szybko. A nadają się zarówno do jedzenia na surowo, jak i do przetworów, a także do wypieków.
  5. Nie jest dokładnie określone miejsce pochodzenia Antonówki, natomiast mówi się, że pochodzi ona z Rosji i dzięki temu jest tak odporną na mrozy odmianą. Owoce tej odmiany mają różną wielkość i kształt, zazwyczaj jednak są małe i kuliste. Soczysty i kruchy miąższ jest dosyć kwaśny, a skrywa się on pod zieloną skórką charakteryzującą się cytrusowym zapachem, która w miarę dojrzewania zmienia swój kolor na żółty. Jabłka tej odmiany nadają się do jedzenia na surowo, ale najczęściej wykorzystywane są do soków, dżemów i innych przetworów.
  6. Szara reneta to charakterystyczna odmiana jabłek ze względu na swoją ciemną, oliwkową skórkę. Owoce te mają ciekawy posmak i jasnozielony miąższ. Jabłka odmiany szara reneta znane są z tego, że sprawdzają się idealnie do wypieków.
  7. Szampion to odmiana o dużych owocach z żółto-czerwoną skórką. Te jabłka pochodzą z Czech i najbardziej charakterystyczne dla nich jest to, że kwitną bardzo obficie, dlatego są bardzo popularną odmianą. Mają one gładką, żółtą lub żółtozieloną skórkę, a pod nią słodko-kwaśny, miękki miąższ.
  8. Kolejna polska odmiana to Kosztela, czyli idealnie kuliste owoce. Skórka tych jabłek zwykle jest żółta, a rzadziej złocista. Są to bardzo soczyste i miękkie owoce o słodkim smaku, ale nie nadają się do przetworów i należy je jeść bezpośrednio na surowo.
  9. Gloster, czyli duże i stożkowate owoce o słodkokwaśnym smaku. Ich miąższ ma konsystencję drobnych ziarenek. Jest to odmiana praktycznie nieodporna na mróz. Najlepiej smakują spożywane na surowo.
  10. Jonagold cechuje się dużymi owocami o zielonej lub żółtej barwie i wieloma czerwonymi rumieńcami. Jabłka te nadają się do obróbki termicznej, przetworów, ale można je także mrozić lub spożywać na surowo.

Czy warto spożywać jabłka?

Spożywanie jabłek niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. Owoce te są smaczne, tanie i ogólnodostępne. Zawierają mnóstwo witamin i minerałów, nieważne czy wybierzemy naszą polską papierówkę, czy jabłka ligol. Warto zatem spożywać je regularnie z zachowaniem umiaru i przygotowywać z nich przetwory. Nasz organizm i portfel nam za to podziękują.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.