Loading...
ChorobyPsychikaZdrowie

Naturalne sposoby leczenia depresji

depresji nie należy bagatelizować i trzeba ją leczyć

Naturalne sposoby leczenia depresji

Depresja niestety rozwija się prężnie. Jest to najczęściej występująca choroba psychiczna, czy też zaburzenie psychiczne na świecie. Jest to choroba cywilizacyjna, czyli z biegiem lat będzie się coraz częściej pojawiać w kartach pacjentów. Depresja dotyka aktualnie ponad 340 milionów ludzi na całym świecie. Niektórzy bagatelizują problem i nie chcą iść do specjalisty. Myślą, że samo przejdzie lub wyleczą się samodzielnie. Sama terapia może bardzo dużo zmienić, ale można ją też wspomóc. Jeśli nie lekami, to na inne sposoby.

Objawy depresji na początku mogą być trudne do wykrycia. Często myślimy, że to chandra jesienna, chwilowe złe samopoczucie. Jednak problem często zamiast zniknąć – nasila się.

Leczenie depresji bez leków? Depresja – leczenie naturalne

Pierwszym krokiem powinna być wizyta u specjalisty. Jeżeli jednak nie chcemy z niej skorzystać lub planujemy wspomóc proces terapii innymi sposobami, to możemy spróbować sami zmierzyć się z depresją. Znamy kilka sposobów leczenia depresji bez leków.

Jeżeli zauważyliśmy w swoim nastroju negatywne zmiany, nachodzą nas dręczące myśli, złe emocje, to może być wskazówka, że coś jest nie tak. Pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie w ogóle, że mamy jakiś problem. Następnie powinniśmy udać się po pomoc do psychologa, czy też psychoterapeuty.

Terminy wizyt mogą być jednak odległe. Możemy też zauważyć, że sesje niewiela nam pomagają. Oto lista różnych metod, które mogą nam pomóc w leczeniu depresji w sposób naturalny.

Zioła na depresję

Zioła na depresję w przypadku lekkich zaburzeń nastroju, czy też delikatnych stanów lękowych powinny nam pomóc. Najbardziej popularne to:

  • melisa lekarska (melissa officinalis l.),
  • chmiel zwyczajny (humulus lupulus),
  • kozłek lekarski (valeriana officinalis l.),
  • dziurawiec zwyczajny (hypericum perforatum l.),
  • lawenda wąskolistna (lavandula angustifolia miller).

Medytacja

Medytacja może naprawdę efektywnie pomóc w walce z depresją. Osoby, których nastrój się pogorszył i są w emocjonalnym dołku, często oddają się głębokiemu rozmyślaniu o wszystkim. O rzeczach, na które nie ma się wpływu, o przykrych wspomnieniach, o problemach finansowych. Często te myśli przychodzą same, a osoba o obniżonym samopoczuciu psychicznym nie potrafi ich odepchnąć od siebie. Da się jednak zniwelować codzienny stres już dzięki znalezieniu 30 minut w ciągu dnia na medytację.

Usiądź lub połóż się w spokojnym, bezpiecznym miejscu. Najlepiej wyłącz wszystkie urządzenia elektryczne. Zamknij oczy i skup się na oddechu. Pozwól myślom swobodnie płynąć, ale nie zatrzymuj ich przy sobie, nie roztrząsaj żadnej z nich.

Do medytacji można dodać też pozytywne afirmacje. Myśl o pozytywnych rzeczach, powtarzaj sobie w myślach tego typu frazy: „Jestem wartościowym człowiekiem, zasługuję na szczęście, jestem wdzięczna za…”. W ten sposób nasz mózg zmienia tor myślowy. Przy regularnych ćwiczeniach nasze negatywne myśli zmienią się w pozytywne.

medytacja jako naturlany lek na depresję
Źródło: Pixabay.com

Witamina B

Przede wszystkim witamina B-12, ale także inne witaminy z grupy B, mają na nas pozytywny wpływ. Wytwarzanie w mózgu substancje, które potrafią poprawić nastrój. Serotonina, adrenalina i dopamina. Brzmi znajomo? Tak, to właśnie tzw. hormony szczęścia.

Udowodniono, że za niska zawartość witamin z grupy B w organizmie, wpływaja na rozwój depresji, a wysoka sprzyja leczeniu depresji bez leków.

Sen

Jeden z objawów depresji to zaburzony sen. Może to być bezsenność, niemożność wstania rano z łóżka, czy też spanie po 14 godzin w ciągu doby. to, jak zmieni się nasza jakość snu, przy depresji jest bardzo indywidualną kwestią. Warto zadbać o regularność snu i poprawić tzw. higienę snu.

Ważne jest, aby zacząć kłaść się i wstawać codziennie o tych samych godzinach. Niezależnie od dnia tygodnia, te godziny, czy też pory nie powinny być zmienne.

Należy też ograniczyć lub całkowicie pożegnać się z drzemkami w środku dnia. Dodatkowo godzinę przed zaśnięciem i godzinę po obudzeniu się nie powinniśmy narażać się na światło niebieskie. Czyli musimy wyłączyć telefon i telewizor, a zamiast tego poczytać książkę lub pomedytować.

Cele

Zacznij stawiać sobie cele. Często podczas epizodów depresyjnych nasze myśli krążą wokół tego, że nasze życie jest bez sensu. Jest to myślenie, które w niczym nie pomaga, musimy nauczyć się z nim walczyć. Ponadto mamy przez nie problem z koncentracją.

Powinniśmy zaplanować sobie dzień. Zrobić listę celów, które chcemy dziś osiągnąć.

Będziemy mieli cel, zadanie, zajęcie. Dzięki czemu nasze myśli będą mogły się skupić wkoło czegoś, co nie jest negatywną emocją. Nie możemy się jednak ilością zadań przytłoczyć, bo możemy źle znieść porażkę w takim stanie. Jednak jeżeli ilość zadań będzie odpowiednia i wykonamy je wszystkie, to satysfakcja i zadowolenie z siebie poprawi nasz nastrój.

Przełamanie rutyny

Rutyna prędzej czy później dopadnie i zniszczy każdego. Chyba że się jej nie damy! A gdy niestety nam się nie uda, to wywrócenie jej do góry nogami będzie naszym kolejnym sposobem leczenia depresji bez leków.

Powinniśmy modyfikować nasz plan dnia, czy też całego tygodnia, tak aby był różnorodny. Możemy też zaplanować jakiś wyjazd na weekend, który od dawna przekładamy. Jednak teraz nadszedł czas – czas skupienia się na sobie i na swoim dobrostanie psychicznym.

Dodatkowo możemy znaleźć nowe hobby, które pochłonie nas bez reszty, pójść do muzeum, odkryć nowe trasy na spacer, zapisać się na jakieś szkolenie lub warsztaty. O ile oczywiście przebywanie z ludźmi podnosi nas na duchu, a nie dołuje.

Wygadanie się

Rozmowa z kimś, komu ufasz i z kimś, kto chce wysłuchać, może nieść ze sobą wiele korzyści. Podzielenie się z kimś swoimi przemyśleniami i odczuciami nas wyzwala.

Możemy poprosić osobę, z którą rozmawiamy, aby podzieliła się z nami spostrzeżeniami, czy też udzieliła nam pomocy słownej. Często w epizodzie depresyjnym nie dostrzegamy łatwości rozwiązania jakiegoś problemu, myślimy tylko negatywnie, a przez to nie racjonalnie. Ktoś, kto spojrzy na nasze życie ze swojej perspektywy, może podpowiedzieć nam, co by zrobił na naszym miejscu.

O problemach nie rozmawia się łatwo, to fakt. Jednak, gdy poczujemy wsparcie rodziny, przyjaciół, znajomych będzie nam łatwiej na co dzień ze świadomością, że są ludzie, którzy bardzo nas kochają.

Aktywność fizyczna

Joga, spacer, rozciąganie – na początek wystarczy. Nie chodzi tutaj o morderczy trening, tylko o jakikolwiek ruch. Depresja i leczenie naturalne tego schorzenia w dużej mierze opiera się na aktywnościach fizycznych.

Uprawianie jakiegoś sportu bowiem wpływa na nasz mózg bardzo pozytywnie. Podczas ćwiczeń wydzielane są endorfiny. Endorfiny odpowiadają za samopoczucie i pomagają naprowadzić nasz mózg na pozytywne myślenie.

sport jako naturalny lek na depresję
Źródło: Pixabay.com

Kofeina nam nie sprzyja

Kofeina może pośrednio wywoływać i pogłębiać depresję. Substancja ta często powoduje problemy ze snem, a jak już wiemy, zaburzony sen prowadzi nie rzadko do depresji. Ponadto kofeina spowalnia i obniża nasz nastrój, gdy się wypłukuje z naszego organizmu.

Pamiętaj jednak, że jeśli kawa to twój przyjaciel nr 1, pijesz kilka filiżanek w ciągu dnia, to ograniczenie jej lub całkowite wyprowadzenie z diety powinno dziać się stopniowo. Jeżeli kawa towarzyszy nam od lat, kilka razy w ciągu dnia, to jej nagłe odstawienie może na nas wpłynąć bardzo niekorzystnie. Należy więc robić to stopniowo.

Akupunktura

Akupunktura poprawia przede wszystkim krążenie krwi w mózgu, zwiększa wydzielanie hormonów szczęścia (serotoniny i endorfin) oraz korzystnie wpływa na nasz nastrój. Po takiej sesji powinniśmy wyjść odprężeni i wyciszeni.

Zabieg często uważany jest za stresujący, nic bardziej mylnego! Zabieg nie jest ani bolesny, ani wyczerpujący. Wręcz przeciwnie. Potrafi zdziałać cuda, tak jak odprężający masaż.

Podsumowanie

Antydepresanty jak widać, nie zawsze są konieczne przy depresji. Szczególnie gdy mamy do czynienia z epizodem depresyjnym wywołanym przez jakąś konkretną sytuację w naszym życiu. A nie z depresją kliniczną, która potrafi wziąć się znikąd i sieje spustoszenie w naszym organizmie.

Sesje terapeutyczne u specjalisty w połączeniu z technikami przedstawionymi powyżej, czyli depresja i leczenie naturalne powinny przynieść ulgę w życiu codziennym. Leki na depresję nie zawsze są koniecznością. Można pokusić się o stwierdzenie, że początki depresji, które zostały szybko zauważone i nie przeszkadzają nam w życiu codziennym, możemy spróbować wyeliminować sami i wyleczyć depresję bez leków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.