Loading...
Sport

Pomysły na aktywny wypoczynek

jazda rowerem

Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Człowiek potrzebuje regularnej dawki ruchu, aby jego mięśnie oraz stawy sprawnie i długo działały. Według zaleceń WHO powinniśmy poświęcać na aktywność fizyczną przynajmniej 150 minut tygodniowo. Taka ilość ruchu pozwoli na zachowanie zdrowia i dobrego samopoczucia. Warto zatem wprowadzić do swoich nawyków aktywny wypoczynek. Jakie korzyści niesie za sobą regularne uprawianie sportu? Które aktywności są najczęściej wybierane przez społeczeństwo?

Dlaczego warto podejmować się aktywnego wypoczynku?

W 2019 roku Koalicja Bezpieczni w Pracy zleciła przeprowadzenie badania dotyczącego odczuwania stresu w miejscu pracy. Według raportu ponad 80% uczestników doświadcza tego nieprzyjemnego uczucia. Nie jest to dobra informacja. Długotrwały stres wpływa bardzo niekorzystnie na cały organizm i może przyczynić się do wielu poważnych chorób. Jak z nim walczyć? Jednym ze sposobów jest właśnie aktywny wypoczynek. Już po kilku minutach wysiłku fizycznego wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Odpowiadają one za odczuwanie zadowolenia i euforii. Regularna aktywność fizyczna pomaga rozładować negatywne emocje i niweluje niebezpieczne skutki stresu. Sport wpływa korzystnie na układ krążenia, wspomaga pracę serca, zapobiega występowaniu wielu chorób cywilizacyjnych, a także pozwala na utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Jazda na rowerze — najczęściej wybierana forma aktywności 

Jazda na rowerze to obecnie najpopularniejsza forma aktywnego wypoczynku i rekreacji. Coraz więcej osób wybiera właśnie ten sport, aby zapewnić sobie dawkę ruchu. Być może fenomen kolarstwa bierze się z tego, że jest to aktywność przynosząca wiele korzyści, przy czym nie obciąża nadmiernie stawów. Dlatego często polecana jest osobom w trakcie rehabilitacji kolan. Na rowerze może jeździć praktycznie każdy, co jest kolejną ogromną zaletą tego sportu. Wystarczy dopasować intensywność i kilometraż do własnych potrzeb. Rower pomaga zrzucić zbędne kilogramy, modeluje sylwetkę (zwłaszcza uda i pośladki), a także poprawia kondycje i wydolność tlenową. Regularne przejażdżki sprawią, że wejście na wysokie piętro lub przebieżka do autobusu nie będą stanowiły dla nas wyzwania.

Pamiętajmy jednak, że kolarstwo — nawet w formie rekreacji — wymaga pewnego przygotowania i zaopatrzenia się w odpowiedni sprzęt. Co będzie zatem potrzebne na wycieczkę rowerową? Najważniejszą rzeczą jest kask. Powinniśmy mieć go na głowie zawsze, niezależnie do tego, czy wybieramy się na rekreacyjną przejażdżkę, czy ekstremalny trening. Ważny jest tutaj dobór odpowiedniego rozmiaru i zapięcia. Obecnie sklepy proponują szeroki wybór tego typu sprzętu. Kask damski nie różni się zbytnio od tego przeznaczonego dla panów. Natomiast oba pełnią istotną rolę, jaką jest zapewnienie bezpieczeństwa. Kolejny element, o który warto zadbać to spodenki kolarskie ze specjalną ochronną wkładką, która będzie przydatna zwłaszcza podczas długich wypraw. Oprócz tego powinniśmy zaopatrzyć się też w kurtkę przeciwdeszczową, rękawiczki, a jeśli na rowerze mamy zamiar spędzić kilka godzin — jedzenie i picie.

Kolarstwo często łączone jest także z turystyką. Na jednośladzie możemy podróżować w nieznane miejsca i podziwiać niezwykłe krajobrazy. Dodatkowo taki środek transportu pozwala nam dojechać w miejsca, gdzie niemożliwe byłoby dostanie się samochodem. Daje to nam dużo więcej możliwości. Na rowerze możemy przemierzać leśne ścieżki, a nawet górskie szlaki. Aktywność fizyczna na łonie natury to doskonały sposób na relaks, odcięcie się od codzienności i pooddychanie świeżym powietrzem.

Bieganie — silny konkurent kolarstwa

Bieganie od wielu lat jest jednym z najpopularniejszych rodzajów ćwiczeń podejmowanych przez społeczeństwo. Niezmiennie posiada ogromne grono zwolenników, którzy nie tylko podejmują się aktywności o charakterze rekreacyjnym, ale i biorą udział w zawodach. Bieganie poprawia wydolność tlenową, kształtuje sylwetkę, dotlenia organizm i poprawia krążenie. Jest to także nieoceniona pomoc w walce z chorobami cywilizacyjnymi takimi jak miażdżyca, cukrzyca, nadciśnienie, a nawet depresja. Warto więc spróbować i ocenić, czy taka dyscyplina sportu przypadnie nam do gustu.

Mężczyzna biega po parku

Trening siłowy w klubie fitness lub w domu

Inne sposoby na spędzanie wolnego czasu, które także bardzo często wybierane są przez społeczeństwo to treningi siłowe w klubach fitness lub w domach. Obecnie z racji pandemii niemożliwe jest wyjście na siłownie, jednak z powodzeniem można przeprowadzić trening we własnych czterech ścianach. Ćwiczenia z ciężarami wzmacniają mięśnie, podnoszą ich sprawność, zwiększają gęstość kości, a także przyczyniają się do utrzymywania prawidłowej postawy na co dzień. Co więcej, redukują one stres i poprawiają samopoczucie. Jest to zatem kolejny doskonały sposób na aktywny wypoczynek.

zestaw do ćwiczeń w domu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.