Choroby

Witaminy i minerały a wzmocnienie odporności

Warzywa i owoce

Prawidłowo działająca odporność oznacza, że organizm jest mniej podatny na zakażenia, ponieważ dobrze radzi sobie ze zwalczaniem patogenów. Funkcjonowanie układu immunologicznego można wspierać swoim stylem życia. Ważne jest także unikanie niedoborów i utrzymanie witamin i minerałów na właściwym poziomie.

Witaminy i minerały a odporność

Witaminy i minerały są potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Dzięki nim w komórkach mogą zachodzić procesy metaboliczne niezbędne do życia – produkcja komórek krwi, wytwarzanie energii, wzrost kości, mielinizacja włókien nerwowych, synteza hormonów, ale także ochrona przed patogenami (bakteriami, wirusami i grzybami). Gdy brakuje chociaż jednej witaminy lub minerału, dochodzi do osłabienia organizmu. Jego objawy to nie tylko zmęczenie, zaburzenia koncentracji, bóle głowy, ale także zwiększona podatność na infekcje.

Witaminy i minerały nie są produkowane przez organizm człowieka, dlatego trzeba dostarczać je z zewnątrz. Ich głównym źródłem powinno być pożywienie – zdrowa, zbilansowana i różnorodna dieta jest w stanie dostarczyć wszystkich niezbędnych składników. Niekiedy jednak zdarzają się niedobory, które wymagają suplementacji preparatami witaminowo-mineralnymi. Należy ją prowadzić zawsze pod okiem lekarza.

Jakie witaminy i minerały wzmacniają odporność?

Wśród witamin i minerałów największe znaczenie dla odporności mają:

  • witamina C – nie tylko jest antyoksydantem, ale znajduje się również w białych krwinkach (komórki układu odpornościowego), dzięki czemu mogą one spełniać swoją funkcję;
  • witamina D – jej receptory znajdują się na komórkach układu odpornościowego, dzięki czemu może ona regulować i wspomagać ich pracę;
  • witamina A – chroni nabłonek przed drobnoustrojami, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego (który jest bardzo ważny dla odporności) i integralność błon komórkowych;
  • witaminy z grupy B – wspierają działanie układu nerwowego (który steruje pozostałymi układami) i zwiększają aktywność komórek odpornościowych;
  • witamina E – jest przeciwutleniaczem oraz odpowiada za prawidłową strukturę błon biologicznych;
  • żelazo – odgrywa znaczącą rolę w produkcji krwi (w tym białych krwinek) oraz hemoglobiny;
  • cynk – odpowiada za prawidłową pracę grasicy, w której powstają limfocyty;
  • selen – chroni on komórki krwi oraz błony komórkowe przed wolnymi rodnikami.

Źródłem witamin i minerałów w diecie są przede wszystkim świeże owoce i warzywa, które warto dodawać do każdego posiłku. W jadłospisie nie może zabraknąć również produktów z pełnego ziarna, orzechów, kasz, ryb oraz olejów pochodzenia roślinnego. Kaloryczność dań powinna być dostosowana do potrzeb organizmu – niezdrowy jest zarówno nadmiar, jak i niedobór.

Poza dietą dostarczającą witaminy i minerały, dla odporności duże znaczenie mają także: właściwe nawodnienie organizmu, odpoczynek, sen, unikanie stresu, umiarkowana aktywność fizyczna. Warto również zrezygnować z nałogów, które wpływają negatywnie na cały organizm.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.