Loading...
Jedzenie

Oliwki kalorie. Czy oliwki ze słoika są zdrowe?

Wartości odzywcze zielonych i czarnych oliwek

Oliwki to bardzo popularne owoce. Mogą być zdrową przekąską. To też składnik wielu sałatek, kanapek i różnych dań. Mają przyjemną konsystencję. Charakteryzują się bogatym, lekko słonym smakiem. Rosną na drzewach oliwnych. To owoce pestkowca. Są spokrewnione z mango, wiśniami, brzoskwiniami, migdałami i pistacjami. Produkuje się je głównie w Hiszpanii, Egipcie i Turcji. W Polsce drzewa oliwne nie występują naturalnie. Jakie właściwości zdrowotne mają oliwki? Czy oliwki ze słoika są zdrowe? Czy warto je jeść i jak je wykorzystać w kuchni? 

Oliwki — ogólna charakterystyka

Oliwki to bardzo zdrowe owoce, znane od lat. Rosną na drzewach oliwnych, które są uprawiane od ponad 7000 lat. Oliwki są bogate w witaminę E. Zwierają przeciwutleniacze. Oliwki są dobre dla serca. Mają właściwości zdrowotne, które pomagają w walce z osteoporozą. Mogą mieć działanie przeciwnowotworowe. Ich działanie zdrowotne jest bardzo szerokie. Swoje korzyści zdrowotne zawdzięczają zdrowym tłuszczom. Tłuszcze te często pozyskuje się, aby wyprodukować oliwę z oliwek. Istnieje wiele gatunków oliwek, które bardziej albo mniej się od siebie różnią. Większość z nich uprawia się właśnie w celu produkcji oliwy. Oliwki występują w różnych wersjach. Najpopularniejszym podziałem jest podział na oliwki zielone i czarne.

Czy faktycznie warto jeść oliwki?

Warto jeść oliwki. Tym bardziej, że mają one szerokie zastosowanie w kuchni. Można je spożywać w formie przekąski. Smakują dobrze w połączeniu z serem, winem, orzechami. Pasują do winogrona. Można je dodawać do sałatek. Mogą stanowić zdrową alternatywę dla innych, słonych przekąsek. Lepiej zjeść miseczkę oliwek niż miseczkę popularnych przekąsek. Skorzysta na tym nasze zdrowie. Ich smak dobrze komponuje się nie tylko w winem, ale też z różnymi rodzajami piw. Sprawiają, że napoje nabierają intensywnego i pełnego aromatu. Oliwki swoim smakiem wzbogacą również inne przekąski i potrawy. Warto samemu wypróbować, z czym smakują najlepiej.

Oliwki — właściwości i wartości odżywcze

Powszechnie wiadomo, że oliwki są zdrowe. Ale z czego to wynika? Jakie oliwki mają właściwości zdrowotne i wartości odżywcze? Jakie korzyści niesie ze sobą jedzenie oliwek? 

Oliwki zawierają około 115-145 kalorii na 100 gramów. Mają wysoką zawartość tłuszczu.

Czarne oliwki kalorie

Zawartość składników odżywczych w 100 gramach (g) dojrzałych, konserwowanych czarnych oliwek jest następująca: 116 kalorii.

Zwierają one białko (0,84 g) tłuszcz całkowity (10,90 g), węglowodany (6,04 g). Są źródłem minerałów. Zawierają: wapń (88 mg), żelazo (6,28 mg), magnez (4 mg).

Mają w sobie też: potas (8 mg), sód (735 mg), a także cynk (0,22 mg) i miedź (0,25 mg). Są nieocenionym źródłem witamin. Zawarte w oliwkach witaminy, to:

  • witamina C (0,90 mg),
  • witamina B6 (0,01 mg),
  • niacyna (0,04 mg)
  • witamina A (17 µg),
  • witamina E (1,65 mg)
  • oraz witamina K (1,4 µg).

Zielone oliwki kalorie

Wartości odżywcze zielonych oliwek są nieco inne. Zawierają one 145 kalorii. Białko stanowi 1,03 g, całkowity tłuszcz to 15,32 g.

Zawierają: węglowodany (3,84 g). Minerały zawarte w zielonych oliwkach to: wapń (52 mg), żelazo (0,49 mg), magnez (11 mg). Mają też potas (42 mg), sód (1556 mg), cynk (0,04 mg), miedź (0,12 mg). Są bogate w witaminy. Zawarta w nich jest: niacyna (0,24 mg), witamina B6 (0,03 mg), a także: kwas foliowy (3 µg).

Znajdziemy w nich też: witaminę A (20 µg) i witaminę E (3,81 mg) i witaminę K (1,4 µg).

Łyżka standardowej oliwy z oliwek zawiera 119 kcal. W oliwie tłuszcz ogółem to 13,5 g. W tym 9,85 g jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. A także 1,42 g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zaledwie 1,86 g nasyconych kwasów tłuszczowych).

Oliwa ma też żelazo (0,08 mg). Znajduje się w niej witamina E (1,94 mg), witamina K (8,13 µg). Podane wartości są przybliżone. W zależności od konkretnego rodzaju, gatunku oraz sposobu przetworzenia mogą się od siebie nieco różnic.

Źródło: Pexels.com

Oliwki i korzyści zdrowotne

Czy oliwki są dla ciebie dobre? Jedzenie oliwek może pomóc w poprawie zdrowia całego organizmu. Wspomagają one pracę układu krążenia. Oliwki są źródłem błonnika pokarmowego. Organizm potrzebuje go do zachowania odpowiedniej kondycji układu pokarmowego i jelit.

Oliwki są dobrym źródłem oleinianu, który jest jednonienasyconym kwasem tłuszczowym. Kwas oleinowy wiąże się z kilkoma korzyściami zdrowotnymi.

Regularne spożywanie tego kwasu tłuszczowego wspomaga redukcję stanów zapalnych organizmu. Wpływa również na zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby serca.

Spożywanie oliwek może nawet pomóc w walce z rakiem. Spożywanie większej ilości tłuszczów jednonienasyconych zdecydowanie zmniejsza ryzyko śmierci z powodu różnych chorób. Tłuszcze jednonienasycone mogą mieć korzystny wpływ na zdrowie serca. Oliwa z oliwek i oliwki są również bogate w przeciwutleniacze zwane polifenolami. Mogą one pomóc w zapobieganiu chorobom serca i naczyń krwionośnych. Przeciwutleniacze mogą spowolnić postęp chorób cywilizacyjnych. Mają działanie przeciwrakowe.

Oliwki źródłem żelaza i wapnia!

Czarne oliwki są dobrym źródłem żelaza. Żelazo wspomaga funkcjonowanie układu krwionośnego. Oliwki zawierają też miedź. Niedobór miedzi może zwiększać ryzyko chorób serca. Spożywania produktów bogatych w miedź pozwana na zmniejszenie ryzyka zachorowania na te choroby.

Oliwki zawierają też wapń. Jest on niezbędny do funkcjonowania kości, mięśni i układu nerwowego. Większość oliwek zawiera duże ilości sodu. Wynika to z faktu, że są one przechowywane w słonej wodzie. Spożycie dużej ilości sodu może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Dlatego najzdrowsze są świeże oliwki. Oliwki z puszki i ze słoika nie mają aż tylu wartości ożywczych. Powinniśmy spożywać jak najwięcej surowych oliwek.

Jeśli oliwki w postaci surowej są niedostępne, to warto kupić te w słoiku albo w puszcze. Nie są one tak zdrowe, jak surowe oliwki. Wciąż jednak pozostają bardzo zdrowym i ważnym składnikiem diety. Warto zatem jeść oliwki. Skorzysta na tym nasze zdrowie i uroda. 

Inne korzyści wynikające z jedzenia oliwek

Przeciwutleniacze mają korzystny wpływ na ludzki organizm. Przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka różnych chorób przewlekłych. Przede wszystkim pomagają uchronić nas przed chorobami takimi jak: choroby serca i nowotwory. Oliwki są bogate w przeciwutleniacze. Z tego względu przynoszą one korzyści zdrowotne. Oliwki i oliwa z oliwek mogą obniżać ciśnienie krwi. Zaleca się je osobom chorującym na nadciśnienie tętnicze. Można je spożywać pod warunkiem, że są świeże i nie przechowuje się ich w solance. Mają korzystny wpływ na kości. R

egularne spożywanie oliwek sprawia, że nasze kości są silne i zdrowe. Oliwki i oliwa z oliwek są powszechnie spożywane w regionie Morza Śródziemnego. Tam wskaźniki zachorowań na raka i inne choroby przewlekłe są niższe niż w innych krajach. Dlatego możliwe jest, że oliwki mogą pomóc zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Może to częściowo wynikać z ich wysokiej zawartości przeciwutleniaczy i kwasu oleinowego. Związki te pomagają w zwalczaniu komórek rakowych. Dotyczy to w szczególności raka piersi, okrężnicy i żołądka. Należy pamiętać, że oliwki nie są lekiem. Ich korzyści zdrowotne działają tylko wspomagająco. W przypadku każdej choroby ważne jest odpowiednie leczenie pod okiem specjalisty. Oliwki powinny być składnikiem zdrowej i zbilansowanej diety. A także aktywnego i zdrowego trybu życia. 

Przeciwwskazania

Oliwki mogą zawierać duże ilości soli. Dotyczy to oliwek w puszkach i słoikach. Oliwki ze słoików i puszek nie są zalecane dla osób chorujących na nadciśnienie. Właśnie ze względu na dużą ilość soli i sodu. Oliwki mogą zawierać metale ciężkie. Mogą mieć w sobie szkodliwe minerały, takie jak: bor, siarka, cyna i lit. Spożywanie dużej ilości metali ciężkich może zaszkodzić zdrowiu i zwiększyć ryzyko zachorowania na raka. Jednak ilość tych metali w oliwkach jest najczęściej poniżej dozwolonego spożycia. Dlatego ten owoc jest uważany za bezpieczny.

Niektóre odmiany oliwek mogą zawierać duże ilości akryloamidu. To szkodliwy związek rakotwórczy. Jego obecność w oliwkach wynika ze sposobu ich przetwarzania. Niezależnie od rodzaju oliwek warto je spożywać świeże i na surowo. Na szczęście również w Polsce można kupić oliwki nieprzetworzone. To one mają największe korzyści zdrowotne. Większość osób nie ma alergii na oliwki. Jeśli jednak po spożyciu oliwek wystąpią jakiekolwiek działania niepożądane, to warto to skonsultować z lekarzem. Alergia może dotyczyć każdego typu pokarmu i może być niebezpieczna dla naszego zdrowia i życia. Choć oliwki oraz oliwa z oliwek raczej nie szkodzą, to nie można wykluczyć, że mogą komuś zaszkodzić. To dzieje się jednak niezwykle rzadko. 

Wpływ oliwek na zdrowie i urodę!

Oliwki ze słoika kalorie
Źródło: Pexels.com

Na spożywaniu oliwek zyska nasze zdrowie i uroda. Spożywanie oliwek przyczyni się do poprawy kondycji skóry, włosów i paznokci. Oliwki oraz oliwa z oliwek to też istotny składnik wielu kosmetyków. Zdrowie i uroda zazwyczaj są ze sobą ściśle powiązane. Gdy jesteśmy zdrowi, to i piękni. Można poprawić swoją skórę i włosy za pomocą oliwy z oliwek. Oliwa z oliwek wykazuje rezultaty w leczeniu skóry i włosów.

Oliwa z oliwek pomaga chronić naszą skórę przed oparzeniami słonecznymi. Jest też zalecana dla osób z problemami z łupieżem. Ze względu na obecność związków polifenolowych oliwa z oliwek pomaga zmniejszyć stres oksydacyjny w organizmie. Jego obecność objawia się starzeniem się skóry i zmarszczkami.

Regularny masaż oliwą z oliwek poprawia elastyczność, redukuje zmarszczki i przebarwienia oraz odmładza skórę. Oliwa z oliwek ma charakter relaksujący i kojący. Pomaga zmniejszyć swędzenie i dyskomfort spowodowany swędzeniem. Można jej używać do leczenia wysypek. Ze względu na swoje właściwości antybakteryjne może w krótkim czasie pomóc w leczeniu alergii i stanów zapalnych skóry. Masowanie twarzy oliwą z oliwek po goleniu nawilży skórę i pomoże zapobiec powstawaniu infekcji. Oliwa z oliwek jest też doskonałym nośnikiem dla olejków eterycznych. Wystarczy do niej dodać kilka kropli wybranego olejku. To można spokojnie wykorzystać do masażu całego ciała. Taki masaż ukoi ból, zrelaksuje i uspokoi. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.