Loading...
KręgosłupZdrowie

Możliwe przyczyny porannego bólu pleców i jak im zapobiegać

Kobieta śpiąca w łóżku

Rzadko ból pleców po śnie jest spowodowany przyczynami fizjologicznymi. Na przykład długotrwałym przebywaniem w jednej pozycji ciała. W 99% przypadków dyskomfort jest spowodowany zmianą patologiczną, którą może stwierdzić tylko lekarz.

Przyczyny bólu pleców rano

Poranny ból pleców może być objawem stanów patologicznych, do których należą:

  • Osteochondroza — procesy zwyrodnieniowo-dystroficzne, którym towarzyszy ucisk nerwów wychodzących z rdzenia kręgowego.
  • Stenokardia — atak ostrego bólu z tyłu klatki piersiowej, który rozwija się w wyniku zaburzeń emocjonalnych, zawałów serca.
  • Zapalenie mięśni, proces zapalny we włóknach mięśniowych.
  • Zapalenie nerek.
  • Zapalenie opłucnej — zapalenie blaszek opłucnej pokrywających płuca.
  • Zapalenie płuc — zapalenie tkanki płucnej.
  • Choroby narządów trawiennych. Są to m.in. ubytki wrzodziejące, procesy zapalne.

Fizjologicznie nieprawidłowa postawa ciała

Zwróć uwagę na pozycję, w której wolisz spać w nocy. Czasami taka postawa powoduje dyskomfort i ból nocny pleców.

Spanie na boku to jedna z najbardziej problematycznych pozycji do spania. Ma ona mniejszą powierzchnię nacisku niż leżenie na plecach lub brzuchu, a nacisk na tkankę miękką i staw barkowy dotyczący łóżka nie jest równomiernie rozłożony.

Regularne spanie na tej samej stronie grozi zniekształceniem ciała. Jeżeli część ciała, która nie ma kontaktu z materacem, jest pochylona do przodu lub do tyłu, powoduje to boczne skrzywienie kręgosłupa, które jest niedopuszczalne w sposób trwały.

Aby zmniejszyć obciążenie szyi i stawów, pod głowę należy podłożyć miękką poduszkę, a między nogi twardą poduszkę. Wybieraj wysokie materace z miękkimi warstwami — są one jak najbardziej anatomiczne. Zapewni to dobry sen w znanej pozycji i pozwoli  ciału uniknąć niefizjologicznych obciążeń.

Spanie na brzuchu, nawet sporadyczne, jest szkodliwe dla skóry. Zmniejsza jej elastyczność poprzez upośledzenie krążenia krwi, prowokuje zmarszczki, prowadzi do porannej opuchlizny i załamań skóry.

Długie okresy nienaturalnej postawy mogą częściowo zwężać naczynia krwionośne w szyi, co powoduje ból pleców rano i drętwienie obręczy barkowej.

Kobieta śpiąca w łóżku
Źródło: Pixabay

Ból kręgosłupa lędźwiowego — zaburzenia mięśniowo-szkieletowe

Zapalny ból krzyża i poranna sztywność w okolicach ramion lub dolnej części pleców mogą wskazywać na ukryty problem z układem mięśniowo-szkieletowym lub stawami. Warto zgłosić się do lekarza w celu postawienia dokładnej diagnozy i podjęcia leczenia.

Należy jak najszybciej podjąć działania w przypadku wystąpienia któregokolwiek z poniższych objawów:

  • budzisz się w nocy i nie możesz zasnąć przez dłuższy czas;
  • części pleców stają się ciężkie i obrzęknięte;
  • nie można leżeć w jednej pozycji dłużej niż 15 minut;
  • często odczuwasz drętwienie pleców lub kończyn w godzinach porannych;
  • oprócz innych objawów odczuwasz ogólne osłabienie, bóle głowy lub zapalne bóle krzyża i stawów.

Po przeprowadzeniu badania może zaistnieć konieczność wymiany zwykłego materaca, jeżeli lekarz zaleci spanie na twardym podłożu.

Najbardziej komfortowe miejsce do spania powinno:

  • dokładnie przybierać kształt ciała — tak, aby ramiona, miednica, kręgosłup znajdowały się tak swobodnie, jak w pozycji stojącej, a nacisk na stawy i więzadła był minimalny;
  • mieć maksymalną powierzchnię kontaktu z ciałem — w ten sposób zmniejsza się obciążenie tkanek miękkich, a mikrokrążenie krwi w nich praktycznie się nie zmienia.

Dwa najbardziej odpowiednie wybory to:

  • materac niesprężynowy z włóknem kokosowym;
  • model z efektem anatomicznym oparty na niezależnym bloku sprężynowym lub wypełniony pianką ortopedyczną.

W przypadku chorób kręgosłupa często zaleca się materace o czynnikach anatomicznych. Ich podstawą jest niezależny blok sprężynowy lub gęsty elastyczny wypełniacz (lateks, ortopena). Na takiej powierzchni obciążenie rozkłada się równomiernie na odcinek szyjny, klatkę piersiową, dolną część pleców i biodra. Kręgosłup podczas snu przybiera naturalny, falisty kształt.

Kobieta z laptopem siedząca na łóżku
Źródło: Pixabay

Dobór łóżka do stanu zdrowia

Materac jest sprawą indywidualną i powinien być dobierany według własnego komfortu i stanu zdrowia.

Zbyt miękki materac uniemożliwia prawidłowe podparcie. Zamiast dobrego nocnego wypoczynku ciało znów będzie musiało ciężko pracować, aby utrzymać kręgosłup na zbyt giętkiej powierzchni poprzez napinanie mięśni. A to objawia się porannym ostrym bólem kręgosłupa.

Wybierz materac o średniej twardości, który dobrze podpiera plecy i rozkłada obciążenie. Z reguły są to modele z pianką poliuretanową i ortopenem jako wypełniaczami. Podążają one za konturami ciała, a jednocześnie mają wystarczającą sztywność, aby zapobiec „zwisaniu” kręgosłupa.

Twarde, równe podłoże jest niezbędne, aby sen był w pełni relaksujący. Zbyt „spłaszczony” i zużyty materac tego nie zapewni. Im dłużej będziesz na nim spać, tym bardziej niewygodne i napięte będą Twoje mięśnie.

Bóle nocne kręgosłupa lędźwiowego mogą wynikać również z tego, że wypełniacz w środku zwija się w grudki. Osoby o dużej masie ciała śpiące na starych materacach cierpią podwójnie. Naprężenia powodują, że materiały się gniotą i nie zapewniają niezbędnego poziomu podparcia.

Zmień materac w odpowiednim czasie. Warto rozważyć zakup modelu dwustronnego lub produktu o średniej twardości. Wygodne są również materace z efektem pamięci (memory foam), które dopasowują się do kształtu ciała, a po śnie wracają do pozycji wyjściowej.

Materace o twardym podłożu stanowią najlepsze podparcie dla kręgosłupa podczas snu. Przejmują one ciężar ciała i odciążają mięśnie pleców.

Zbyt twardy materac zaburza krążenie krwi i powoduje drętwienie ciała. Mózg mówi osobie, że ma się obudzić i zmienić pozycję, a ona często się przewraca i budzi. W takich warunkach nie da się dobrze wypocząć w nocy. To zaburzenie snu powoduje chroniczne zmęczenie.

Wybierz materac o średniej twardości lub model dwustronny. Stosuje się w nich kombinację wypełniaczy zawierających lateks lub piankę ortopedyczną. Taki materac będzie bardziej elastyczny, ale nie za miękki. Jako alternatywę można wybrać pokrowiec na materac, który zmiękczy jego powierzchnię.

Odpowiedni materac do walki z porannym bólem pleców
Źródło: Pixabay

Materace, na których nie powinno się spać

Lepiej zapomnieć o tanich, starych materacach z bawełnianą wyściółką. Mają one zerową skuteczność jako podpora dla kręgosłupa lędźwiowego. W konsekwencji mięśnie będą napięte przez całą noc. Spowoduje to zapalny ból pleców w nocy, a także sprowokuje rozwój zapalenia korzonków nerwowych i osteochondrozy.

Kołdry i wszystkie tego typu materiały szybko się zwijają, tracą swój kształt i wchłaniają wszelkie zapachy. Taki materac powinien być jak najczęściej prany i wietrzony.

Zamiast tego kup model wykonany z porowatych i „oddychających” materiałów. Lateksu, pianki poliuretanowej i innych rodzajów pianek na jej bazie. W takim produkcie mikro cyrkulacja jest lepsza. Wypełnienie nie ulega zawilgoceniu, nie zwija się i nie gniecie. Spanie na takim materacu za 5-7 lat będzie prawie tak przyjemne jak na nowym.

Najlepiej kupować materace od renomowanych producentów. W ten sposób można mieć pewność, że produkty są wysokiej jakości i nie zawierają szkodliwych składników.

Czy możliwe jest znalezienie idealnego materaca dla zdrowego kręgosłupa?

Idealny materac dla każdej konkretnej osoby istnieje, ale nie ma ścisłego ogólnie przyjętego standardu. Nie da się stwierdzić, jaki stopień twardości jest dla Państwa odpowiedni. Lepiej przekonać się o tym w praktyce — należy udać się do sklepu z dużym wyborem wysokiej jakości materacy i położyć się na co najmniej 3-4 z nich. Porównaj modele z różnymi podstawami (sprężynowe i bez sprężynowe) i wypełnieniami (ortopen, lateks, włókno kokosowe). Najważniejsze są twoje własne uczucia.

Jeśli materac jest nadal niewygodny do spania, można go zwrócić po zakupie. Ustawa o ochronie praw konsumenta pozwala na wymianę produktu na wybrany przez Ciebie, pod warunkiem, że zachowa on swój pierwotny wygląd oraz wszystkie etykiety i oznaczenia producenta.

Odpowiedni materac jest środkiem zapobiegawczym. Może ona zapobiec dalszym problemom zdrowotnym, ale nie wyleczy wcześniej istniejących schorzeń. Jeśli niepokojące objawy występują niezależnie od pozycji i twardości łóżka, nie należy spodziewać się cudownych zmian na lepsze. Skonsultuj się z neurologiem lub ortopedą, aby wykluczyć czynniki zaburzenia mięśniowo-szkieletowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.